Virtual reality strand en kantoor

Techgiganten: Nog even en we leven in het internet

Zowel Facebook als Microsoft denken dat ‘metaverse’ de volgende techrevolutie wordt. Met een VR-bril kunnen we ons verplaatsen, werken en hobby’s beoefenen binnen een nieuw internet, voorspellen de techgiganten.

Zowel Facebook als Microsoft denken dat ‘metaverse’ de volgende techrevolutie wordt. Met een VR-bril kunnen we ons verplaatsen, werken en hobby’s beoefenen binnen een nieuw internet, voorspellen de techgiganten.

Spatial.io

Binnen vijf jaar zullen mensen niet meer aan sociale media denken als ze de naam Facebook horen – tenminste niet als het aan oprichter Mark Zuckerberg ligt.

De techgigant wil zich ontwikkelen tot een ‘metaverse’-bedrijf. Met behulp van brillen die er gewoon uitzien maar waarin virtual reality-technologie is ingebouwd, zal een groter deel van ons leven zich verplaatsen naar het ‘metaverse’ of metaversum: een nieuwe en interactievere versie van internet.

Hier kun je je verplaatsen – via je avatar – tussen verschillende ruimten op het web waarmee je interactie hebt, en verschillende grote bedrijven gaan ervan uit dat werk en vrije tijd binnenkort overstappen op metaverse.

Nicolai Franck Tech-column
©

Nieuwe column laat je kennismaken met het grootste tech-nieuws van de week

De auteur van de column is Nicolai Franck, een tech-expert met een schat aan kennis op het gebied van technologie, gadgets, internet en digitale diensten.

Hij publiceert de Deenstalige nieuwsbrief Techliv en presenteert de gelijknamige podcast.

Internet wordt 3D

Metaverse is het nieuwste initiatief van onder meer Facebook. Een soort internet+, dat Mark Zuckerberg onlangs in een interview ‘de opvolger van het mobiele internet’ noemde.

Hij beschrijft het concept als volgt:

Je kunt het metaverse zien als een belichaming van het internet, waar je niet alleen de inhoud ziet, maar er ook in zit. Mark Zuckerberg

Met andere woorden: Waar je telefoon of computer in 2D is, is metaverse in 3D.

En waar je in de huidige digitale wereld gewoon van buitenaf naar een scherm kijkt, stap je nu in een metaverse in real time.

Hier kun je je digitale ‘zelf’ – je avatar – in een oogwenk van de ene plaats naar de andere teleporteren en de 3D-ruimte met anderen delen.

Zuckerberg noemt specifiek de mogelijkheid om te dansen of te sporten met andere mensen, zelfs als je gewoon thuis bent met een digitale bril op.

Daarom moet je metaverse serieus nemen

Het klinkt gek, en het is moeilijk voor te stellen dat het er binnenkort al is – of dat veel mensen erin zouden willen leven.

Hoe dan ook, we moeten het serieus nemen. Want het woord ‘metaverse’ werd niet zomaar 20 keer genoemd in verband met de laatste financiële verslaglegging van Facebook.

Het is een mega-initiatief voor Facebook, dat net een speciaal metaverse-team heeft opgericht om te werken aan de driedimensionale digitale toekomst.

Metaverse vereist een digitale bril

Voor een authentieke ervaring van de nieuwe 3D-versie van internet heb je een digitale bril nodig. En juist daarmee is Facebook al heel ver.

© Oculus

Ze verkopen al de virtual reality-headset Oculus Quest 2, en binnenkort komt Facebook met een simpele digitale bril in samenwerking met Ray-Ban.

Beide brillen zijn echter slechts een vroege voorloper van wat Facebook (en diverse andere techbedrijven) voor ogen hebben: een bril die qua grootte en gewicht vergelijkbaar is met een gewone bril, maar technologisch zo geavanceerd is dat de fysieke en digitale wereld in elkaar overvloeien.

Microsoft gelooft ook in metaverse

Het metaverse-concept vindt zijn oorsprong in de sciencefictionroman Snow Crash uit 1992. Maar pas sinds kort doemt het op in de techindustrie als een gangbare term voor het internet van de volgende generatie.

Kort voordat Mark Zuckerberg ten tonele verscheen, had Satya Nadella, CEO van Microsoft, het over metaverse gehad als een toekomst waar Microsoft op mikt – alleen met een focus op de werkplek.

Gamingbedrijf Epic van het populaire spel Fortnite ziet zichzelf ook als een metaverse-bedrijf.

Wat de bedrijven gemeen hebben, is dat ze denken dat het digitale 3D-internet van de toekomst een werkplek en een gezellige ontmoetingsplek zal zijn.

Avatar in metaverse vergaderruimte

De avatar van de columnist in een prototype metaverse van Spatial.io.

© Nicolai Franck / Spatial.io

Een ander kenmerk van het metaverse-concept is dat je avatar zich overal op het web zal kunnen begeven. Je hoeft dus geen nieuwe aan te maken als je van Facebook naar Microsoft of Fortnite gaat.

Facebook wil geld verdienen aan digitale kleding

Als een nieuw soort internet werkelijkheid wordt, zal er tegelijkertijd een nieuwe economie ontstaan.

Facebook verdient momenteel bijna al zijn miljarden dollars aan reclame. Maar dat is niet wat volgens Mark Zuckerberg de grootste bron van inkomsten zal zijn in een toekomstig metaverse.

De Facebook-oprichter denkt dat digitale goederen ‘mega’ zullen worden, waarbij hij digitale kleding die je voor je avatar koopt als voorbeeld noemt. Maar het kan net zo goed een digitale Porsche zijn.

In het metaverse zijn gebruikers namelijk digitale representaties van zichzelf. En of mensen nu naar hun werk gaan, naar de sportschool of naar een feestje in de digitale metaverse-wereld, ze willen laten zien wie ze zijn – net als in het echt.

Wordt het wat?

De grote vraag is natuurlijk of het metaverse ooit wat wordt.

De toekomst is zelden wat we ons voorstellen, en het is verre van zeker dat de visie van Mark Zuckerberg of Microsoft voor een 3D-internet werkelijkheid zal worden.

Maar het lijdt geen twijfel dat een toenemende versmelting van de digitale en de fysieke wereld de noemer van het volgende digitale tijdperk is.

Er zal echter nog een technologische doorbraak nodig zijn voordat de digitale bril goed en goedkoop genoeg is om door de massa te worden gekocht – en licht en slim genoeg om hem urenlang te kunnen dragen.

Dus neem het concept voorlopig met een korreltje zout, voordat je je huis verkoopt om permanent in het metaversum te gaan wonen. Virtual reality, zelfrijdende auto’s of echte kunstmatige intelligentie zijn ook nog niet uitgegroeid tot de grote revolutie die ’s werelds ‘digitale priesters’ graag hadden zien aankomen.