Techcolumn: Dit zijn de elektrische voertuigen van de toekomst

Scooters, fietsen en kleine auto’s zullen het stedelijk vervoer duurzaam maken. En misschien zullen auto’s ooit worden bestuurd door je gedachten.

Scooters, fietsen en kleine auto’s zullen het stedelijk vervoer duurzaam maken. En misschien zullen auto’s ooit worden bestuurd door je gedachten.

Mercedes-Benz

IAA Mobility, de grote auto- en transportbeurs, heeft onlangs plaatsgevonden in München.

Te oordelen naar de tentoongestelde auto’s, elektrische fietsen en andere voertuigen lijdt het geen twijfel dat de toekomst van het vervoer elektrisch is – en dat met name de auto-industrie heeft begrepen dat de concurrentie om duurzaamheid draait.

Nicolai Franck Tech-column
©

Nieuwe column laat je kennismaken met het grootste technieuws van de week

De auteur van de column is Nicolai Franck, een techexpert met een schat aan kennis op het gebied van technologie, gadgets, internet en digitale diensten.

Hij publiceert de Deenstalige nieuwsbrief Techliv en presenteert de gelijknamige podcast.

Wij hebben een aantal van de interessantste en innovatiefste vervoersmiddelen en toekomstconcepten op een rijtje gezet – en we kijken vooral naar alternatieven voor de auto voor modern stadsvervoer.

Polestar Re:Move – een nieuwe vorm van pakketvervoer

© Polestar

Ik weet niet goed hoe ik dit gadget van het Zweeds/Chinese bedrijf Polestar moet noemen. Maar het prototype Re:Move is in ieder geval bedoeld voor pakketbezorging – vooral in steden met veel verkeer en luchtvervuiling.

Met een breedte van slechts 75 cm is de Re:Move ongeveer 12 cm smaller dan een bakfiets. Hij kan dus makkelijk op een fietspad rijden.

De elektrische bakfiets van Polestar bestuur je staand en kan volgens het bedrijf 180 kilo dragen. Er zijn dus voldoende mogelijkheden om zelfs vrij zware dozen en goederen met deze nieuwe vorm van vervoer te verplaatsen.

Microlino – misschien wel ’s werelds schattigste auto

© Microlino

Vervoer dat speciaal is ontworpen voor dichtbevolkte steden gaan we waarschijnlijk nog veel vaker zien.

Misschien wel de schattigste auto – die eigenlijk een soort geëlektrificeerde fiets op vier wielen is – is de Microlino. Hoewel hij zeer compact is, kan hij toch een snelheid van 90 km/h bereiken.

De eerste versie van de auto is naar verwachting binnenkort klaar om in Europa de straat op te gaan.

BMW komt met elektrische fiets

© BMW

Hoe belangrijk het voor fabrikanten is om mee te gaan in de duurzaamheidstrend, wordt pas echt duidelijk als een bedrijf als BMW plotseling een elektrische fiets presenteert.

Volgens BMW kan de Vision AMBY, zoals de fiets heet, worden ingesteld op drie verschillende maximumsnelheden: 25, 45 en 60 kilometer/u. Het is dus eigenlijk een elektrische fiets en een bromfiets ineen.

De conceptfiets is uitgerust met een grote accu die volgens het bedrijf bij de laagste snelheid een actieradius van 300 kilometer heeft.

De fiets is familie van de auto

BMW i Vision Circular

© BWM

De fiets maakt deel uit van een nieuw recyclingsconcept dat BMW ook heeft gepresenteerd in een autoversie, de BMW i Vision Circular. De auto en de fiets zijn onder meer gemaakt van gerecycled aluminium en kunststof.

Voor het design van de auto wordt gebruik gemaakt van licht om de carrosserie details te geven die gewoonlijk van metaal of kunststof zijn, bijvoorbeeld op de voorkant.

VW probeert van elektrische auto gemeengoed te maken

© Volkswagen

Voorlopig zijn er geen goede opties voor mensen die gewoon op zoek zijn naar een kleine en betaalbare elektrische stadsauto. Maar ook in dit segment zijn er ontwikkelingen.

Volkswagen heeft op de IAA een conceptauto met de naam ID. Life gepresenteerd, die in 2025 klaar moet zijn voor de verkoop en een startprijs zal hebben van 20.000 euro.

Volkswagen heeft in het ontwerp het stuur gehalveerd, een beetje in de stijl van Tesla’s nieuwe Model S. Het is echter niet zeker of dit detail behouden zal blijven in het definitieve ontwerp van de auto.

© Volkswagen

Tweewielige bromfiets voor autovrije steden

De mogelijkheden voor elektrische voertuigen op twee wielen nemen toe. Het Zweedse bedrijf CAKE heeft zijn nieuwste bromfiets gepresenteerd met een uniek ontwerp, de Makka.

Hij is verkrijgbaar in versies met een maximumsnelheid van 25 km/h en 45 km/h. Tegelijkertijd presenteerde Makka samen met Polestar een zogeheten mobiliteitsbundel.

Zo wordt het mogelijk om je bromfiets achterop je elektrische auto te vervoeren. De batterij van de bromfiets kan dan worden opgeladen via de accu van de auto.

Het idee is dat je je auto buiten de autovrije stadscentra van de toekomst parkeert en de stad in gaat op je bromfiets.

Mercedes-Benz VISION AVT: Bestuur de auto met je gedachten

Mercedes-Benz Vision AVT

© Mercedes-Benz

Op autobeurzen presenteren fabrikanten ook hun wildste ideeën. Mercedes-Benz deed precies dat met zijn VISION AVT conceptauto.

De auto is ontworpen om te worden bestuurd met je gedachten, via een zogeheten brain-computer interface. Deze technologie zal echter nog vele jaren op zich laten wachten – als ze ooit al werkelijkheid wordt.

Mercedes had deze keer wel een zeer vroeg prototype van de carrosserie van de auto meegebracht waar bezoekers van de beurs zelf in mochten zitten.

Mercedes Benz Vision AVT

© IAA Mobility

Lang niet alle vervoersmiddelen worden realiteit

Onze vervoersmiddelen worden sneller elektrisch dan de meesten hadden gedacht. En er zijn steeds meer mogelijkheden om je gemakkelijk te verplaatsen zonder dat je daar een grote auto voor hoeft te hebben.

Het is echter belangrijk om te beseffen dat veel van de vervoersmiddelen op de tentoonstelling slechts concepten en prototypen zijn. Er is geen garantie dat ze echt gerealiseerd zullen worden.