Dankzij koolstofvezels uit oude vliegtuigen kunnen de tegels de belasting van het water aan.

© Washington State University

Stoep blijft droog met oude vliegtuigen

Een onderzoeksteam slaat twee vliegen in één klap. Met vliegtuigschroot hebben ze een materiaal gemaakt dat perfect is om stoepen aan te leggen.

Door twee zeer verschillende problemen te combineren, wist een team wetenschappers van de Washington State University in de VS ze allebei op te lossen. Het eerste was de ontwikkeling van een nieuwe stoeptegel.

Gewone tegels zijn zo compact dat regenwater er niet door kan sijpelen, waardoor op veel plaatsen straten blank staan na hevige regenval. Naarmate de aarde steeds verder opwarmt, komen er meer wolkbreuken, en de rioleringen kunnen al dat water niet aan.

Slijtage was een groot probleem

Eerdere proeven met poreuze tegels waren veelbelovend, maar die verslijten snel als er veel water door stroomt. Daarom hebben de onderzoekers nu een betonsoort gemaakt die poreus en slijtvast tegelijk is.

Ze mengden daartoe koolstofvezels door het beton. Koolstofvezel is een kostbaar materiaal, en om de prijs te drukken hebben de onderzoekers een tweede probleem opgelost.

© Washington State University

Oude vliegtuigen leverden de materialen

Er worden al zo lang koolstofvezels gebruikt dat de producten waar ze in verwerkt zijn afgedankt beginnen te worden. Deze bergen afval kunnen niet goed hergebruikt worden.

Voor het beton gebruikten ze koolstofvezels van afgeschreven vliegtuigen van de Boeing-fabriek, maar de vezels hadden net zo goed van oude auto’s of windturbines kunnen komen.

De wetenschappers pasten bij de verwerking van het koolstofvezelmateriaal bewust geen chemicaliën of energieverslindende technieken toe. De tegels deden het prima in het lab en kunnen nu op echte trottoirs getest worden.

Straal meet een tiende van een mensenhaar

Het nieuwste op het gebied van radio­chirurgie is Microbeam Radiation. Hierbij versnelt een synchrotron, een ronde deeltjesversneller, deeltjes zozeer dat ze röntgenstraling gaan uitzenden.

De straling wordt dusdanig geconcentreerd dat de straal die het lichaam in gaat een diameter heeft van slechts 10 micrometer (1/100.000 meter) – circa een tiende van een mensenhaar. Zo blijft de schade aan gezonde cellen minimaal.

Naar verwachting zal Microbeam onder andere kunnen worden ingezet tegen tumoren in het centrale zenuwstelsel, die nu moeilijk te behandelen zijn.