Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Robotluiaard gaat de jungle bewaken

Een ultralangzame robot kan biologen nieuwe kennis opleveren over bedreigde dieren en planten in de jungle.

Georgia Tech

Onderzoekers van het Georgia Institute of Technology hebben een ultralangzame robot ontwikkeld, die al net zo zuinig is met energie als zijn voorbeeld: de luiaard.

De 0,9 meter lange SlothBot beweegt langs een staalkabel die tussen twee bomen is gespannen. Alleen als het nodig is welteverstaan.

Hij werkt op zonnecellen en gaat zelf naar het zonnetje toe om op te laden. De energie slaat hij op om zijn instrumenten te laten werken, wat zijn eigenlijke doel is.

De robot Slothbot is ontworpen naar het voorbeeld van de luiaard. Hij verbruikt heel weinig energie en kan zich maanden alleen redden.