Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

© Boston Dynamics
Techniek - Robots

Reddingsrobot is topatleet

De sportiefste humanoïde robot ter wereld wordt ingezet in rampgebieden waar het voor reddingswerkers te gevaarlijk is.

Toen het bedrijf Boston Dynamics de reddingsrobot Atlas vijf jaar geleden voor het eerst presenteerde, was hij een sensatie – al was hij een tikje onhandig.

Nu ken je hem niet meer terug.

Atlas is een humanoïde robot. Dat betekent dat hij uiterlijk en in zijn manier van bewegen is geïnspireerd op het menselijk lichaam.

Het lastigst bij humanoïde robots is het nabootsen van de zintuigen en de balans van het menselijk lichaam. Om zich door een gebied met hindernissen te verplaatsen, moet een robot zich kunnen oriënteren, zijn bewegingen kunnen afstemmen en zijn zwaartepunt razendsnel kunnen verplaatsen.

Inmiddels kan Atlas meer dan dat.

De robot loopt niet alleen, maar kan ook van het ene platform naar het andere springen en zelfs salto’s maken. En wat misschien nog wel het belangrijkst is: als hij valt, krabbelt hij zelf weer overeind.

Kijk hier hoe Atlas een hindernisbaan neemt.

De technici hebben de grote vooruitgang geboekt door de sensoren te verbeteren die Atlas gebruikt om de afstand te berekenen en dingen te zien.

Ook de coördinatie van de robot is opvallend verbeterd, doordat het controlesysteem dat de bewegingen van de armen, benen en romp op elkaar afstemt, nu zo werkt dat het lichaam als een geheel fungeert.

Daarbij is Atlas sterker geworden: hij kan nu 11 kilo tillen. Dat is nog niet goed genoeg om bijvoorbeeld een mens uit een brandend gebouw te dragen, maar de robot komt wel dichter bij zijn doel om reddingswerker te worden.

Totale metamorfose in vijf jaar

Atlas is de helft van zijn gewicht kwijtgeraakt en zit niet meer vast aan kabels. 3D-geprinte onderdelen beschermen de elektronica van de robot beter dan bij het prototype het geval was.

  • Lager gewicht: De robot is van 150 naar 75 kilo gegaan doordat onderdelen zijn vervangen door in 3D geprinte materialen. Daarnaast is de stroomvoorziening lichter en effectiever geworden.
  • Betere balans: Atlas’ vermogen om zich te oriënteren en zijn bewegingen te coördineren is geoptimaliseerd door zijn stereozicht, sensoren en centrale controlesysteem te verbeteren.
  • Grotere vrijheid: De eerste versie van Atlas kreeg zijn elektriciteit en commando’s via een kabel die naar het controlestation liep. Nu is Atlas draadloos en heeft hij een interne stroomvoorziening.
  • Uiterlijk: De vorige Atlas was een prototype, waarbij niet veel aandacht was besteed aan het design. De nieuwe Atlas is beter geproportioneerd en heeft een meer gestroomlijnde look.

Lees ook:

Log in

Ongeldig e-mailadres
Wachtwoord vereist
Toon Verberg

Al abonnee? Heb je al een abonnement op ons tijdschrift? Klik hier

Nieuwe gebruiker? Krijg nu toegang!

Reset wachtwoord

Geef je mailadres op, dan krijg je een e-mail met aanwijzingen voor het resetten van je wachtwoord.
Ongeldig e-mailadres

Voer je wachtwoord in

We hebben een mail met een wachtwoord gestuurd naar

Nieuw wachtwoord

Enter a password with at least 6 characters.

Wachtwoord vereist
Toon Verberg