Het basisprincipe achter blown wing is dat de lucht die de kleine propellers over de vleugel blazen, zich sneller voortbeweegt dan de lucht die over de vleugel gaat als het vliegtuig accelereert om op te stijgen.
Daardoor lijkt het vliegtuig sneller te gaan dan het eigenlijk doet, en dat vergroot de lift.
Grotere vleugels hebben nadeel
Daarmee biedt het concept een nieuwe oplossing voor het eeuwige dilemma van vliegtuigbouwers: een vliegtuig met grotere vleugels heeft meer lift en heeft een kortere startbaan nodig. Tegelijk zijn grote vleugels een nadeel als het vliegtuig eenmaal in de lucht is en zijn kruissnelheid heeft bereikt.
In die situatie verhogen de grote vleugels de luchtweerstand, waardoor het vliegtuig gevoeliger is voor turbulentie.
Eerste vliegtuig op elektriciteit wordt getest
Het blown wing-concept kan worden gebruikt in combinatie met motoren op kerosine, maar heeft nog meer relevantie voor de elektrisch aangedreven vliegtuigen van de toekomst.
Tot dusver heeft NASA tests gedaan met een vleugel die op een vrachtauto was gemonteerd, om de luchtstromen te onderzoeken.
Het eerste vliegtuig dat blown wing-vleugels krijgt, wordt de experimentele NASA X-57 Maxwell, die in de loop van 2019 wordt getest.