Virtual reality maakt het mogelijk om een moeder te herenigen met haar gestorven dochter.

Moeder ziet overleden dochter terug in virtual reality

DIGITAL.NU: In 2016 overleed Nayeon uit Zuid-Korea op slechts zevenjarige leeftijd. Begin 2020 werd ze herenigd met haar moeder, Jang Ji-sung. Het meisje was echter niet van vlees en bloed, maar van pixels. En haar gezichtsuitdrukkingen, bewegingen en stem werden aangestuurd door software.

DIGITAL.NU: In 2016 overleed Nayeon uit Zuid-Korea op slechts zevenjarige leeftijd. Begin 2020 werd ze herenigd met haar moeder, Jang Ji-sung. Het meisje was echter niet van vlees en bloed, maar van pixels. En haar gezichtsuitdrukkingen, bewegingen en stem werden aangestuurd door software.

Munhwa Broadcasting Corporation

In 2016 stierf een meisje uit Zuid-Korea op slechts zevenjarige leeftijd aan een zeldzame ongeneeslijke ziekte. Maar nu is ze weer tot leven gewekt.

Zuid-Koreaanse programmeurs zijn acht maanden bezig geweest om het meisje Nayeon te recreëren in een virtuele werkelijkheid, die te zien is in de documentaire I Met You.

De moeder, Jang Ji-sung, is gecast voor de documentaire en haar virtuele ontmoeting met Nayeon is in scène gezet. Toch zijn de emoties in de film hartverscheurend. En de technologie die dit mogelijk maakt, leidt dan ook tot ethische dilemma’s.

Wellicht heb jij ook iemand verloren die je dierbaar was, en zou je er alles voor over hebben om diegene weer te zien. De vraag is echter: is dat een goed idee?

Wat zou jij doen?

Sarah Jones, vicedecaan van Computing, Engineering and Media aan de Britse De Montort University, denkt van niet. In de Daily Mail uit ze haar zorg over het experiment.

‘Een van de grootste problemen zijn de rechten van de overledene. Zou deze zelf digitaal tot leven willen worden gewekt? Wie bepaalt wat hij of zij zegt? En kan de situatie zo worden gemanipuleerd dat er gesprekken worden gevoerd die de overledene niet zou hebben gewild?’

Een ander dilemma dat Sarah Jones opwerpt, is of dit soort VR-herenigingen eenmalig moeten zijn of moeten worden gebruikt om een relatie te herstellen die zich ontwikkelt.

Blay Whitby, docent filosofie en ethiek van technologie aan de University of Sussex, stemt daarmee in en zegt in de Daily Mail dat dit ‘zorgwekkende ethische kwesties’ oproept en dat we de ‘psychologische effecten nog niet kennen van het op deze manier worden herenigd met een overledene’.

Dode zangers geven concerten

Een moeder ontmoet haar dochter in VR.

Hier test het team achter de film ‘I Met You’ de VR-technologie. Met een zogeheten green screen wordt het mogelijk om een omgeving rond het meisje Nayeon te creëren. Doordat de kleur groen niet voorkomt in de huid kan Nayeon zich bewegen zonder weg te vallen tegen de achtergrond of te flakkeren.

© MBC

De wederopstanding van het Zuid-Koreaans meisje in een virtuele omgeving is uniek, omdat we zelden zo’n natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid hebben gezien.

Toch is het lang niet de eerste keer dat overledenen in een gedigitaliseerde versie weer tot leven zijn gewekt.

Met lasers en geavanceerde reflectietechnieken zijn lichtingenieurs erin geslaagd hologrammen te maken van gestorven idolen.

Zo hebben we de afgelopen jaren artiesten als Michael Jackson, 2Pac, Buddy Holly en Roy Orbinson op het podium kunnen zien.

En op dit moment geeft Whitney Houston concerten als hologram.

©

Wat is virtual reality?

De term ‘virtual reality’ duikt voor het eerst op in 1938, als de Fransman Antonin Artaud in een novelle de effecten van het theater beschrijft als la réalité virtuelle – in het Engels virtual reality.

Maar pas in 1962 wordt er voor het eerst een poging gedaan tot een echte VR-machine.

Deze machine, die Sensorama wordt genoemd, vertoont korte films in 3D met een grote hoek en versterkt de ervaring met stereogeluid, wind en geuren.

In het begin werd VR vooral gebruikt voor entertainment, maar tegenwoordig worden de fascinerende video’s en meeslepende games ook in onderwijssituaties ingezet.

Zo is de technologie een hulpmiddel bij de training van soldaten.

Met een virtual reality-headset, bewegingssensoren en controllers is het veel eenvoudiger én goedkoper om gevechtssituaties te simuleren dan met echte militaire oefeningen.

In de psychologie wordt VR gebruikt als hulpmiddel bij angst en fobieën.