Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

3D-animatie van aluminium ontworpen volgens de structuur van diamant

Aluminium is een zeer licht metaal, waar onder meer folie van gemaakt wordt. Het nieuwe aluminium imiteert de moleculaire structuur van diamant en weegt slechts een kwart van gewoon aluminium.

Techniek - Materialen

Wetenschappers ontwerpen bijzonder licht aluminium

Op basis van de structuur van diamanten ontwierpen Amerikaanse wetenschappers een nieuw type aluminium dat zo licht is dat het blijft drijven.

Aluminium is nu al een veelgebruikt bouwmateriaal. Het kost weinig energie om het om te smelten. Het roest niet. Het is sterk in legeringen. En, het allerbelangrijkst, het is ongelooflijk licht.

Maar stel je voor wat de mogelijkheden zijn als het nóg lichter is. Zo licht dat het op water blijft drijven!

Dat was het doel van een groep wetenschappers van de Utah State University in de VS, die een variant van aluminium ontwierpen met een speciale kristalstructuur. Die weegt maar een kwart van gewoon aluminium.

Structuur van diamanten afgekeken

Ze gingen uit van de structuur van diamanten, maar vervingen op moleculair niveau de koolstofatomen van het diamant door tetrahedronen – microscopische driehoekjes van aluminiumatomen.

In het nieuwe aluminium vormen de moleculen piepkleine driehoekjes. Het materiaal is opgebouwd volgens de structuur van diamant en weegt slechts een kwart van gewoon aluminium.