Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

4D-materiaal gaat in fractie van een seconde van zacht naar hard

Met behulp van magneten, ijzeren korreltjes en olie wordt een nieuwe 4D-print in een fractie van een seconde hard. Onderzoekers hopen er in de toekomst kniebeschermers, helmen en nog veel meer van te kunnen maken.

Julie Mancini/LLNL

Wetenschappers van het Lawrence Livermore National Laboratory in de VS hebben een materiaal ontwikkeld dat zacht en vormbaar is en aan alle kanten in elkaar gedrukt kan worden, maar dat in een fractie van een seconde keihard kan worden.

Het materiaal bestaat uit een structuur van kunststof buisjes gevuld met microscopisch kleine ijzeren korreltjes en olie.

Als het materiaal in de buurt van een magnetisch veld komt, richten de ijzeren korreltjes zich naar de veldlijnen, waardoor de structuur hard wordt.

Het nieuwe materiaal bestaat uit een structuur van kunststof buisjes gevuld met olie en ijzeren korreltjes. Dit model is 3 centimeter lang.