Formule 1
De spoilers van formule 1-auto’s drukken de wagen zo hard omlaag dat hij in theorie ondersteboven kan rijden.
© SHUTTERSTOCK & LOTTE FREDSLUND
Techniek

Klopt het dat formule 1-wagens op hun kop kunnen rijden?

Ik hoorde in een formule 1-race op tv dat formule 1-wagens zo veel ‘downforce’ hebben dat ze de zwaartekracht kunnen overwinnen en op hun kop kunnen rijden. Klopt dat?

Een formule 1-wagen ondervindt bij hoge snelheden een ‘downforce’: een omlaag gerichte kracht die de auto op de grond drukt. Deze kracht is zo’n 3,5 keer zo sterk als de zwaartekracht.

Daarom zou zo’n raceauto in theorie op z’n kop kunnen rijden.

De downforce wordt opgewekt door de carrosserie en de spoilers voor en achter, die als een soort vliegtuigvleugels werken, maar dan met een omgekeerd effect.

De vleugels van een vliegtuig zijn bedoeld om het toestel in de lucht te houden, terwijl die van de formule 1-wagen de auto bij hoge snelheden op de weg drukken.

De lucht die op de spoiler valt, valt uiteen in twee stromen. De spoilers zijn zo gevormd dat de lucht sneller langs de onderkant dan langs de bovenkant stroomt.

Daardoor ontstaat er een grotere druk op de bovenkant van de spoiler en wordt de wagen op de weg gedrukt. Hoe sneller de formule 1-auto rijdt, hoe hoger de downforce is.

Hoge snelheid zuigt auto vast aan het plafond

Studenten van de University of Leicester hebben uitgerekend wat er nodig is om een formule 1-wagen op zijn kop te laten rijden. Ze deden echter geen praktische proeven, omdat daar een zeer lange tunnel en een zeer dappere coureur voor nodig zouden zijn.

Een formule 1-auto trekt op in een tunnel. De zwaartekracht en de downforce drukken hem op de weg.

Bij 180 km/h is de downforce groter dan de zwaartekracht. De auto draait de muur van de tunnel op.

De spoilers benutten de luchtweerstand en de auto wordt tegen het plafond gedrukt. De coureur rijdt ondersteboven.

Lees ook:

Formule 1 auto
Auto's

Hoe hard rijden Formule 1-auto’s?

1 minuut
Gasschip
Energie

’s Werelds grootste vaartuig zet gas om in vloeistof

7 minuten
bike gear
Techniek

Hoe werken de versnellingen van een fiets?

1 minuut

Log in

Fout: Ongeldig e-mailadres
Wachtwoord vereist
ToonVerberg

Al abonnee? Heb je al een abonnement op ons tijdschrift? Klik hier

Nieuwe gebruiker? Krijg nu toegang!