Kan ik de Tour de France winnen op een e-bike?

Zou een gemiddelde fitte fietser de Tour kunnen winnen op een elektrische fiets? Of moet je dan nog steeds extreem goed in vorm zijn?

Zou een gemiddelde fitte fietser de Tour kunnen winnen op een elektrische fiets? Of moet je dan nog steeds extreem goed in vorm zijn?

Shutterstock

Op een gewone e-bike zou je niet in de buurt van het Tour de France-podium komen, want die is zo afgesteld dat hij boven de 25 km/h geen ondersteuning meer geeft.

Touretappes worden veel sneller verreden – in 2021 won Tadej Pogačar de ronde met een gemiddelde van 41,2 km/h.

Maar met een speed pedelec is het een ander verhaal. Daarbij geeft de motor pas bij 45 km/h geen ondersteuning meer.

Er zijn echter momenten dat het peloton sneller gaat dan 45 km/h en je achterop raakt, e-bike of niet. Dit gebeurt bijvoorbeeld aan het begin van een etappe als renners proberen te demarreren, en bij een vlakke finale, als de renners in een treintje met wel 70 km/h op de finish af gaan.

18 m en 30 s zou een speed pedelec doen over het beklimmen van de Alpe d’Huez. Dat is 19 m en 35 s sneller dan het huidige record van Marco Pantani.

Maar met je speed pedelec zou je in de bergetappes tijdens de beklimmingen waarschijnlijk zo’n voorsprong opbouwen dat je in Parijs toch nog de eindzege pakt.

250 watt wint de Tour

Zelfs met een gewone e-bike zou je zonder die begrenzing van 25 km/h dicht bij het podium kunnen komen.

Ongeacht de snelheid geeft de motor je dan minstens 250 watt. De sterkste wielrenners leveren in een etappe een vermogen van 340 watt, en aangezien een fitte fietser ongeveer de helft daarvan haalt, kan hij met de hulp van de motor boven de 400 watt komen.

Maar de beperkte accucapaciteit en de torenhoge luchtweerstand blijven een uitdaging – net als de zadelpijn als je drie weken achtereen zeker 5 uur per dag op de fiets zit.