Je kent de auto niet terug

Hij is veiliger, comfortabeler en sneller geworden, maar het basisdesign van de auto is de afgelopen 100 jaar nauwelijks veranderd. Nu willen ingenieurs de personenauto met nieuwe techniek zo restylen dat je nooit meer in een snikhete auto hoeft te zitten of je banden hoeft te verwisselen.

Hij is veiliger, comfortabeler en sneller geworden, maar het basisdesign van de auto is de afgelopen 100 jaar nauwelijks veranderd. Nu willen ingenieurs de personenauto met nieuwe techniek zo restylen dat je nooit meer in een snikhete auto hoeft te zitten of je banden hoeft te verwisselen.

Volvo CAR CORP.

Het is 2030. Je stapt op een droge en heldere ochtend je auto in en je rijdt de oprit af. Zonnestralen schijnen fel op de voorruit, die automatisch verduistert door de nanodeeltjes in het glas. Kort daarna registreert de regensensor de eerste druppels, als voorbode van een stort-bui.

Een ingebouwde microcompressor laat de bandenspanning afnemen, zodat je meer grip krijgt op het natte wegdek. Wanneer je je werkplek in het centrum nadert, stopt de auto plotseling. De radar heeft een fietser geregistreerd en zendt een signaal naar de remmen, wat ervoor zorgt dat er niemand in je dode hoek terecht is gekomen.

Een paar minuten later kom je aan op je werk. En je bent goed voorbereid, want tijdens de rit kon je je notities nog eens goed doornemen terwijl de computers, sensoren, camera’s en de navigatie ervoor zorgden dat je veilig van A naar B kwam.

Als auto’s straks de fabriek uit komen, zijn ze uitgerust met veiligere airbags, intelligente zonneschermen en radars die het dodehoekprobleem oplossen.

© BOSCH

1. Transparant zonnescherm voor goed uitzicht

Zonneschermen blokkeren niet alleen het zonlicht, maar ook het zicht op de weg. Dat kun je voorkomen met het doorzichtige LCD-scherm Virtual Visor. Het scherm berekent de hoek van het zonlicht en creëert een zonnebrileffect om je ogen heen, en de rest van het zonnescherm is gewoon transparant.

© CONTINENTAL AG

2. Radar voorkomt ongelukken in de dode hoek

De auto van de toekomst herkent fietsers en voetgangers automatisch met vier radars die samen een virtueel gezichtsveld van 360 graden hebben. Een fietser die zich in de dode hoek bevindt, wordt eerst gewaarschuwd door de luidsprekers van de auto. Als de fietser niet op tijd reageert, remt de auto automatisch.

© HONDA

3. Airbag omsluit het hoofd als een honkbalhandschoen

Een nieuw type airbag met drie opblaasbare vakken in plaats van maar één, moet ervoor zorgen dat het hoofd op de airbag klapt bij een botsing. Het middelste vak trekt de twee buitenste vakken samen om het hoofd heen, zodat de airbag kan fungeren als een honkbalhandschoen die zich om de bal vouwt.

Over tien jaar zal een rit in ons favoriete vervoersmiddel een heel andere ervaring zijn. Volgens experts zullen zelfrijdende technologie, kleine elektrische motoren en nieuwe veiligheidsapparatuur de grootste verandering in het ontwerp van de auto van de afgelopen 100 jaar betekenen.

‘Ik verwacht dat er in 2030 twee typen auto’s zullen zijn. Als eerste de privéauto zoals we die vandaag de dag kennen, maar dan wel met zelfrijdende techniek, en de andere is een zelfrijdende deelauto die dag en nacht mensen vervoert,’ legt Dan Lewis uit, onderzoeker in industrieel ontwerp aan de Britse universiteit van Staffordshire.

Volgens Dan Lewis zal de auto geen machine meer zijn om zelf te besturen, maar een plek waar we andere dingen kunnen doen. De auto moet doen denken aan de eerste klas in een vliegtuig, waar passagiers op hun gemak van de reis genieten.

Ook de structuur van de auto staat op het punt te veranderen. Het motorblok verdwijnt, waardoor er voldoende ruimte is voor meerdere batterijen en de accu langer meegaat, en slimme computersystemen gaan wagenziekte tegen.

Onderweg een dutje doen

Autofabrikant Volvo bereidt zich voor op de elektrische en zelfrijdende toekomst met de conceptauto 360c.Het interieur van deze auto kan aangepast worden.

We hoeven ons voortaan niet meer te concentreren op het verkeer. In plaats daarvan is de ruime cabine uitgerust met touchscreens die te gebruiken zijn voor werk, ontspanning of gezinsactiviteiten.

© Volvo CAR CORP.

Je kunt de cabine bijvoorbeeld veranderen in iets wat lijkt op een treincoupé, met de stoelen naar elkaar gericht. Zo kunnen de passagiers van een kopje koffie genieten terwijl ze hun agenda en de aankomsttijd van de auto bekijken op de autoruiten.

Het bedrijf Lux Labs heeft een techniek ontwikkeld die van elk glazen oppervlak een scherm kan maken. De autoruiten krijgen een laag met nanodeeltjes die naar alle kanten licht verspreiden en de projectie van afbeeldingen op het glas mogelijk maken. De projectie is voor alle passagiers even goed te bekijken.

Ook de autofabrikant Ford ziet mogelijkheden in het vele glas in het ontwerp van de auto; circa een vijfde van het totale oppervlak. Ford wil zelfs de hele voorruit omvormen tot een mediacenter waarop passagiers films kunnen kijken.

🎬Nanodeeltjes veranderen elk glazen oppervlak in scherm

In een andere versie kan de Volvo 360c een slaapcabine worden waarin passagiers bijvoorbeeld op weg naar een andere stad kunnen overnachten.

Volvo denkt dat de auto daarmee een goed alternatief is voor korteafstandsvluchten, omdat de passagier op de plaats van bestemming komt zonder gehannes met inchecken en bagage op het vliegveld.

Onderweg krijgt de passagier een deken om zich heen die aan de stoel vastzit, zodat de overnachting zowel comfortabel als veilig is.

Camera’s ontdekken aquaplaning

Hoewel auto’s de komende jaren steeds meer zelfrijdend zijn, komen ongelukken nog altijd voor. Daarom is veiligheid de hoogste prioriteit.

Volvo’s ingenieur Nils Bohlin vond in 1959 de driepuntsgordel uit en maakte de auto in één klap een heel stuk veiliger. Nu staan verschillende fabrikanten op het punt om nieuwe technologieën te introduceren voor nog meer veiligheid.

Zo wil de bandenfabrikant Continental aquaplaning voorkomen, wat ervoor zorgt dat de banden geen grip hebben op een nat wegdek. Als een auto door water rijdt, verspreidt het water zich weg van de banden.

Met behulp van camera’s in de bumpers en onder de zijspiegels registreert een computer het water en herkent beginnende aquaplaning.

En met een versnellingsmeter in de banden worden trillingen die in een bepaald patroon voorkomen, herkend. Dat is nog een aanwijzing voor aquaplaning.

De computer berekent vervolgens op basis van de hoeveelheid water en de diepte van het bandenprofiel de veiligste snelheid en brengt de bestuurder daarvan op de hoogte.

1 bar daalt de bandenspanning van de intelligente band van Continental bij regen.

Geen wagenziekte meer dankzij AI

Het reiscomfort is een ander vlak waarop ingenieurs zoeken naar verbetering. Het comfort komt namelijk onder druk te staan als onze zintuigen niet langer gekoppeld zijn aan de autobewegingen.

Uit onderzoek blijkt dat ruim 70 procent van de wereldbevolking last heeft van wagenziekte – en dat kan nog meer worden als we onze ogen niet meer op de weg hoeven te houden, maar bijvoorbeeld aan het lezen zijn.

Autofabrikant Jaguar Land Rover werkt met artificiële intelligentie aan de oplossing van dit probleem door wagenziekte tegen te gaan met optimalisering van het rijpatroon, zoals bij rijbaanwisseling, acceleratie en remmen.

Jaguar Land Rover bekijkt met behulp van lichaamssensoren de fysieke reacties van mensen met wagenziekte en zet dat af tegen data van de computers in de auto tijdens de rit.

Zo kunnen zelfrijdende auto’s straks een rijpatroon gaan volgen dat geen misselijkheid veroorzaakt.

Onze auto’s hebben al computers en sensoren, in de vorm van cruisecontrol en automatische versnellingen. Nu komt er ook automatische verkleuring en temperatuurregeling in de ruiten.

© Shutterstock & Lotte Fredslund

1. Een wirwar aan deeltjes maakt de ruiten donker

Autoruiten bestaan uit twee lagen glas met een elektrisch geleidende coating en een vloeistof met nanodeeltjes (SPD) ertussen. Als er geen stroom op de elektroden in de elektrisch geleidende coating staat, liggen de nanodeeltjes kriskras door elkaar en blokkeren ze het zonlicht.

© Shutterstock & Lotte Fredslund

2. Stroom laat de nanodeeltjes de ruiten verlichten

Als er een wolk voor de zon schuift, herkent de lichtsensor in de ruit de vermindering van de hoeveelheid licht. Een computer stuurt stroom door de elektrisch geleidende coating, waardoor de nanodeeltjes zich verspreiden tot een soort rooster. Dat rooster laat wel licht van buitenaf door naar de cabine.

© Shutterstock & Lotte Fredslund

3. Computer kleurt elke ruit naar wens

Op een paneel kan de bestuurder zelf aangeven hoeveel ruiten moeten verkleuren, maar een computer kan dat ook automatisch sturen op basis van een berekening van de positie van de zon. Zo kan de computer het dak en de ruiten links bijvoorbeeld meer laten verduisteren dan de overige ruiten.

Hoe zelfrijdende auto’s er in 2030 precies uit zullen zien, is nog de vraag. In 2020 kregen meer dan 50 autofabrikanten en technologiebedrijven toestemming om in Californië zelfrijdende auto’s te testen op de weg.

Dan Lewis denkt nog niet dat we over 10 jaar volledig zelfrijdende auto’s hebben op het zogeheten niveau 5. Wel zullen we een mix te zien krijgen met steeds meer zelfrijdende auto’s die in de steden mensen en goederen zullen vervoeren.

Van bus naar goederenauto

Een voorbeeld van dit type auto is de Vision Urbanatic van Mercedes-Benz. Dit is een 5,14 meter lang zelfrijdend platform met meerdere opties, dat op accu’s draait.

Een mogelijkheid is een passagierscabine die van de auto een busje voor in de spits maakt met plek voor tot wel 12 mensen.

Op andere tijdstippen, als er wat minder behoefte aan personenvervoer is, kan de cabine uitgerust worden met een laadruim om goederen in te vervoeren.

Mercedes-Benz verwacht dat deze autoplatforms effectief door de stad kunnen rijden door een computer optimale routes te laten berekenen op basis van de actuele verkeersinformatie.

Vision Urbanetic van Mercedes-Benz is een 5,14 meter lang zelfrijdend platform in verschillende mogelijke uitvoeringen, voor personen- én voor goederentransport.

© DAIMLER AG

Om de zelfrijdende auto’s nog mobieler te maken op de drukke stadswegen, heeft Jaguar Land Rover de Project Vector bedacht – een zelfrijdende auto met zes plaatsen.

De Project Vector heeft zowel voor als achter zwenkwielen, waardoor de auto makkelijker kan draaien en zelfs zijwaarts kan rijden. Het plan is om de eerste tests met de Project Vector in 2021 van start te laten gaan.

Al zullen we in de toekomst veel rijtaken – en daarmee ook een deel van ons rijplezier – overdragen op computers, camera’s en sensoren, Dan Lewis denkt niet dat we in 2030 minder blij zullen zijn met auto’s.

‘Producten die ons met elkaar verbinden, roepen veel gevoelens op. Met privéauto’s kunnen we nog steeds pronken, en met deelauto’s kunnen we reizen zonder een auto te hoeven onderhouden, schoonmaken of verzekeren. Misschien houden we dan wel nog meer van auto’s,’ concludeert hij.