Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Oud skelet

Hoe werkt de koolstof 14-methode?

Sinds de jaren 1950 helpt de koolstof 14-methode archeologen met het dateren van dierlijke en plantaardige fossielen van tot circa 50.000 jaar oud.

Koolstof 14-methode

Alle levende wezens nemen in de loop van hun leven koolstof 14 op. Als het organisme sterft, stopt die opname. Door te meten hoeveel koolstof 14 er nog over is in het organisme, kun je berekenen hoe oud het is.

Zo kunnen onderzoekers met koolstof 14-datering de ouderdom van bijvoorbeeld planten en dieren berekenen tot circa 50.000 jaar terug in de tijd.

Koolstof 14 is een radioactieve stof, die in de atmosfeer wordt gevormd wanneer via kosmische straling vrijgegeven neutronen op stikstof 14 botsen.

Het radioactieve koolstof komt in de biologische kringloop van de aarde terecht en wordt opgenomen door alle planten, dieren en mensen. Als de opname na de dood stopt, vervalt koolstof 14 – d.w.z. dat het in de loop der tijd kleiner wordt.

Diagram van koolstof 14 en halveringstijd

Door de resterende hoeveelheid koolstof 14 in een oud monster te meten en deze te vergelijken met de inhoud van een recent controlemonster, kan de leeftijd van een organisme worden berekend.