Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Techniek - Zonnecellen

Zonnecellen van de toekomst bootsen planten na

Onderzoekers hebben zonnecellen uitgevonden die de fotosynthese van planten nabootsen. Maar er is een cruciaal verschil – de zonnecellen produceren geen suiker, zoals planten doen, maar zonnebenzine.

Benzine gemaakt van zonlicht. De bijna utopische visie is realiteit geworden dankzij zogeheten biomimetische zonnecellen die bacteriën gebruiken om de fotosynthese van planten te kopiëren. De zonnecellen zijn zelfs veel efficiënter dan planten.

Terwijl planten slechts 1 procent van de energie van zonlicht omzetten in suikers, die ze gebruiken voor hun groei, zetten de revolutionaire biomimetische zonnecellen 10 procent van de energie in zonnestralen om in vloeibare brandstoffen die vergelijkbaar zijn met benzine, aardgas en diesel.

Zonnecel en bacterie werken samen

Biomimetische zonnecellen bestaan uit twee componenten die zonnebenzine produceren uit waterstof en het broeikasgas koolstofdioxide.

Eerst splitst een zonnecel watermoleculen in zuurstof en waterstof.

Een nieuw type zonnecel zorgt ervoor dat zuurstof en waterstof aan de oppervlakte opwellen – met zonlicht als energiebron.