Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

verdenskort radioaktivitet
Techniek - Kernenergie

Radioactiviteit in Fukushima plotseling verveelvoudigd

Het stralingsniveau in reactor 2 van de kerncentrale Fukushima in Japan is van de ene op de andere dag geëxplodeerd. Deskundigen staan voor een raadsel.

Op 11 maart 2011 werd de Japanse oostkust getroffen door een zware aardbeving. De grond trilde ook onder de kerncentrale Fukushima Daiichi, waardoor er brand uitbrak in de reactoren. Ze ontploften.

Een kleine zes jaar na de ramp zijn de gevolgen nog steeds niet geheel onder controle. Sterker nog, het wordt steeds erger.

De radioactiviteit in reactor 2 heeft de laatste paar weken namelijk het hoogste niveau aller tijden bereikt.

Van 73 naar 530 sievert

De radioactiviteit is vastgesteld op 530 sievert per uur. Volgens eerdere metingen bedroeg het stralingsniveau nog 73 sievert per uur.

Sievert is de eenheid van het biologische effect van ioniserende straling in het lichaamsweefsel van de mens.

Slechts 1 sievert kan al tot haaruitval, ziekte en onvruchtbaarheid leiden. Als een mens blootgesteld wordt aan 10 sievert, sterft hij of zij binnen drie weken.

Moeilijk te meten

Deskundigen weten niet waardoor het stralingsniveau zo plotseling is gestegen. Ze wijzen op twee mogelijke oorzaken.

Of de metingen zijn tot nu toe foutief geweest, of er kan een onbekende verandering zijn opgetreden in de reactor.

Vanwege de hoge radioactiviteit is het moeilijk om een beeld te krijgen van wat er binnen in de reactoren gebeurt.

Metingen met een camera

De nieuwe metingen zijn verricht met een op afstand bestuurde camera. Die kon maar 1000 sievert aan en moest daardoor na twee uur de reactor uit. Wetenschappers kunnen aan de hand van de elektrische ruis op de beelden de radioactiviteit vaststellen.

De camera’s hebben een foutmarge van 30%, maar zelfs als je daarmee rekening houdt bedraagt het stralingsniveau minimaal 370 sievert (en maximaal 690).