Tamzidul Hoque, adjunct-hoogleraar in datawetenschap en elektrotechniek aan de universiteit van Kansas, heeft de leiding over de ontwikkeling van het ingenieuze tanksysteem.
Samen met onderzoekers uit Florida bouwt hij het systeem als een drietrapsraket:
Eerst wordt er een computersysteem geïnstalleerd in de auto dat in de gaten houdt of er auto’s in dezelfde cloud in de buurt zijn met een volle, of juist lege, accu.
Tijdens de tweede stap kan een bestuurder met een lege accu betalen om zich te laten koppelen aan een auto met een stroomoverschot.
De derde stap is de stroomkoppeling tussen de auto’s. Dat gebeurt als de auto’s op dezelfde snelheid naast elkaar rijden terwijl er automatisch een stroomkabel wordt aangesloten.
Midden op de weg gaat de stroom naar een kleinere accu die als aanvulling werkt op de normale lithiumionaccu die bij gewone laadpalen wordt opgeladen.
Omdat twee auto’s niet altijd dezelfde bestemming hoeven te hebben, benadrukken de onderzoekers dat de kleine accu sneller opgeladen wordt dan gewoonlijk.
Er mist nog het een en ander
De onderzoekers benadrukken dat zowel het stroomgebrek onderweg als de wens om geld te verdienen voldoende prikkels zullen creëren om het systeem succesvol op de markt te brengen.
De uitwerking vergt echter wel dat autofabrikanten investeren in de visie en het computersysteem, automatische herlading en de kleinere (en duurdere) accu in hun elekrische auto’s verwerken.
Het is ook noodzakelijk dat er speciale stroomvoorzieningen gaan rondrijden in de vorm van vrachtwagens, waarop een auto met een lege accu zich dan kan aansluiten voor extra stroom.
Een Europese kans
Hoofdadviseur Ilyas Dogry van FDM, de Deense zusterclub van de ANWB, is van mening dat het model met herlading op de weg ook relevant kan zijn voor Europeanen – maar dat zal pas later komen.
Hij wijst erop dat het concept in Amerika is gebaseerd op het zogenaamde Vehicle-to-Grid-model (V2G), waarbij de elektrische auto's, net als rijdende batterijen, naar behoefte stroom terugleveren aan het elektriciteitsnet.
Als dat de komende jaren lukt, kan mobiel laden tussen accu’s op de weg een realistische optie worden.
‘Het laadmodel past in de trend van de deeleconomie met een financiële prikkel. Als dat makkelijk en duidelijk wordt gemaakt, kunnen gebruikers met goedkope of gratis stroom geïnteresseerd zijn in wederverkoop,’ zei Dogru tegen Wetenschap in Beeld.