Accu, lithium, auto

Gerecyclede accu’s zijn beter dan nieuwe

Van metalen in afgedankte accu’s uit elektrische auto’s zijn nieuwe accu’s gemaakt die 50 procent langer meegaan dan de oude.

Van metalen in afgedankte accu’s uit elektrische auto’s zijn nieuwe accu’s gemaakt die 50 procent langer meegaan dan de oude.

Shutterstock

Het aantal elektrische auto’s neemt snel toe, en sceptici wezen op het potentiële toekomstige afvalprobleem van de accu’s ervan.

Maar nu hebben onderzoekers van het Worcester Polytechnic Institute in de VS aangetoond dat accu’s uit elektrische auto’s zeer geschikt zijn voor hergebruik.

elektrische auto, accu

Het accupakket van een elektrische auto bevat circa 35 kilo nikkel, 20 kilo mangaan en 14 kilo kobalt. De onderzoekers wonnen zo’n 90 procent ervan uit gebruikte accu’s.

© Shutterstock

De lithiumaccu’s van de auto’s bevatten naast lithium ook veel metalen als nikkel, mangaan en kobalt.

Voor het winnen hiervan zijn veel grondstoffen nodig, en volgens critici zijn elektrische auto’s daarom eigenlijk helemaal niet zo groen.

Ook wijzen ze erop dat de hoeveelheid kobalt op aarde beperkt is en dat deze essentiële grondstof op den duur zal opraken.

Om het recyclingpotentieel van de accu’s te testen, dompelden onderzoekers van het Worcester Polytechnic Institute kathoden – negatieve elektroden – van afgedankte accu’s uit elektrische auto’s onder in een milde zuuroplossing.

Door de kathoden chemisch te reinigen wisten de onderzoekers 90 procent van de begeerde metalen terug te winnen en onzuiverheden uit het metaal te verwijderen.

Door de betere kwaliteit van het metaal bleken accu’s met de gerecyclede metalen beter te zijn dan nieuwe.

Na 11.600 keer ontladen hadden de gerecyclede accu’s slechts 30 procent van hun capaciteit verloren. Nieuwe accu’s waren na 7600 keer opladen al op dat niveau.

11.600 keer ontladen staat gelijk aan 32 jaar gebruik, als de accu elke dag volledig wordt ontladen en opgeladen, wat bij slechts weinig elektrische auto’s gebeurt.