Kæmpedronen Ravn X på landingsbane

’s Werelds grootste drone moet satellieten op weg helpen

De megadrone Ravn X zal nieuwe sluiproutes naar de ruimte en op aarde ontdekken met gebruikmaking van bekende technologie in een zwaardere uitvoering.

De megadrone Ravn X zal nieuwe sluiproutes naar de ruimte en op aarde ontdekken met gebruikmaking van bekende technologie in een zwaardere uitvoering.

Aevum

Een drone van bijna 25 meter lang landt na het vervoeren van een groot aantal kleinere drones die pakketjes naar particuliere adressen in de grote stad brengen.

Amper drie uur later stijgt het vaartuig weer op voor zijn volgende missie: een of meer kleine satellieten in een baan rond de aarde sturen.

Dat is het plan voor ’s werelds grootste drone, de Ravn X, ontwikkeld door de start-up Aevum, die een contract heeft getekend met het Amerikaanse leger.

In vorm en grootte lijkt Ravn X meer op een gevechtsvliegtuig dan op een drone, en met zijn 25.000 kilo zit Ravn X in een hogere gewichtsklasse dan zijn concurrenten.

De multifunctionele drone gaat met een alternatieve aanpak de strijd aan met de grote SpaceX-raketten die de huidige ruimtewedloop domineren en in een ongekend tempo satellieten lanceren.

Raketlift kan steeds opnieuw gebruikt worden

Als Ravn X satellieten op weg stuurt, klapt hij zijn eerste trap uit. Vanaf de maximale vlieghoogte van 18.288 meter laat de drone een raket los die onder de buik is gemonteerd. Hier duwen twee rakettrappen de satellieten in een zogeheten lage baan om de aarde, zo’n 160 kilometer boven het aardoppervlak.

De eerste trap is herbruikbaar, net als de krachtige draagraket van sommige van de traditionele ruimteconcurrenten van de drone.

’s Werelds grootste drone Ravn X

De drone is herbruikbaar, wat betekent dat 70 procent van het materiaal zeker weer naar beneden komt. De ingenieurs werken ook aan het herbruikbaar maken van de twee rakettrappen.

© Aevum

Het voordeel van de Ravn X-drones is dat ze geen ruimtehaven nodig hebben, maar alleen een gewone landingsbaan van anderhalve kilometer.

De drone kan daarnaast het hele jaar door satellieten lanceren, terwijl raketten gunstige weersomstandigheden nodig hebben.

Een ander voordeel is dat de drone traditionele vliegtuigbrandstof gebruikt in plaats van raketbrandstof.

Raketten moeten zelf zuurstof vervoeren voor het verbrandingsproces bij het voortstuwen van de raket. Ravn X gebruikt atmosferische lucht rechtstreeks, wat ruimte, gewicht en geld bespaart.

Bovendien is de drone volledig automatisch en kan hij zichzelf veilig op en neer sturen.

Omdat het vaartuig onbemand is, kunnen de raketten hun motoren 0,5-1 seconde na het loslaten al ontsteken. Bij bemande vluchten moet het vliegtuig op een veilige afstand worden gehouden, waardoor de raketten snelheid verliezen.

RavnX-prototype wordt ontwikkeld

© Aevum

Feiten – Ravn X

Megadrone zal voor ons transport zorgen

Nadat ’s werelds grootste drone de eerste satellieten van de aarde naar de ruimte heeft gebracht, is het doel om vrachtroutes op aarde te starten.

Ravn X kan niet alleen tot wel 264 kleinere drones dichter bij hun bestemming brengen, maar ook grotere vrachtstukken tot 6,8 ton vervoeren.