In vorm en grootte lijkt Ravn X meer op een gevechtsvliegtuig dan op een drone, en met zijn 25.000 kilo zit Ravn X in een hogere gewichtsklasse dan zijn concurrenten.
De multifunctionele drone gaat met een alternatieve aanpak de strijd aan met de grote SpaceX-raketten die de huidige ruimtewedloop domineren en in een ongekend tempo satellieten lanceren.
Raketlift kan steeds opnieuw gebruikt worden
Als Ravn X satellieten op weg stuurt, klapt hij zijn eerste trap uit. Vanaf de maximale vlieghoogte van 18.288 meter laat de drone een raket los die onder de buik is gemonteerd. Hier duwen twee rakettrappen de satellieten in een zogeheten lage baan om de aarde, zo’n 160 kilometer boven het aardoppervlak.
De eerste trap is herbruikbaar, net als de krachtige draagraket van sommige van de traditionele ruimteconcurrenten van de drone.
Het voordeel van de Ravn X-drones is dat ze geen ruimtehaven nodig hebben, maar alleen een gewone landingsbaan van anderhalve kilometer.
De drone kan daarnaast het hele jaar door satellieten lanceren, terwijl raketten gunstige weersomstandigheden nodig hebben.
Een ander voordeel is dat de drone traditionele vliegtuigbrandstof gebruikt in plaats van raketbrandstof.
Raketten moeten zelf zuurstof vervoeren voor het verbrandingsproces bij het voortstuwen van de raket. Ravn X gebruikt atmosferische lucht rechtstreeks, wat ruimte, gewicht en geld bespaart.
Bovendien is de drone volledig automatisch en kan hij zichzelf veilig op en neer sturen.
Omdat het vaartuig onbemand is, kunnen de raketten hun motoren 0,5-1 seconde na het loslaten al ontsteken. Bij bemande vluchten moet het vliegtuig op een veilige afstand worden gehouden, waardoor de raketten snelheid verliezen.
Megadrone zal voor ons transport zorgen
Nadat ’s werelds grootste drone de eerste satellieten van de aarde naar de ruimte heeft gebracht, is het doel om vrachtroutes op aarde te starten.
Ravn X kan niet alleen tot wel 264 kleinere drones dichter bij hun bestemming brengen, maar ook grotere vrachtstukken tot 6,8 ton vervoeren.