Hulp van instrumentenpaneel
De elekrische drone vliegt op dit moment 40 kilometer op één laadbeurt en kan 200 kilo vervoeren. Het eerste prototype was in 2011 al in de lucht.
Sindsdien heeft het bedrijf achter de innovatie meer dan 1000 proefvluchten gemaakt en heeft het toestemming gekregen om nog meer te testen in steden als Helsinki, Hamburg en Singapore.
Negen lithiumaccu’s voorzien de 18 rotoren van de drone van energie, en volgens testpiloot Paul Stone maakt het ontwerp van de rotoren het navigeren veel eenvoudiger dan bij een helikopter.
Paul Stone zegt tegen Reuters dat navigeren in een helikopter vaak tot andere taken leidt, waardoor het cognitieve coördinatievermogen van de piloot in de lucht op de proef wordt gesteld.
Het instrumentenpaneel van de drone zit vol microsensoren en heeft twee back-upsystemen, die helpen met navigeren en landen.
Debuut als transportdrone
De elektrische drone kan als taxi dienen, maar is bijvoorbeeld ook in staat om goederen te vervoeren tussen luchthavens of van schepen ver op zee.
Binnen een paar maanden worden dat soort transporten naar verwachting werkelijkheid in Dubai, waar de komende jaren ook experimenten plaatsvinden met vliegende taxi’s zonder piloot van Volocopter en van andere leveranciers.
In Dubai maakt waarschijnlijk binnen een jaar ook een ander soort autonome taxi zijn debuut, maar daarbij gaat het ‘slechts’ om zelfrijdende auto’s.
Ondanks de ambitieuze doelstellingen voor Parijs wordt de Franse hoofdstad dus mogelijk toch niet de eerste plek waar taxidrones heen en weer pendelen.
Droneluchthavens gebouwd
Tijdens een recente testvlucht in de buurt van Parijs maakte het toestel van Volocopter een volledige reis, van de aankomst op de luchthaven tot de vlucht zelf, gevolgd door de landing.
Het Franse bedrijf Aéroports de Paris, verantwoordelijk voor drie Parijse luchthavens, wil op zijn faciliteiten ook luchthavens voor drones huisvesten.
De president van de regio Île-de-France, Valérie Pécresse, hoopt dat de Franse hoofdstad een voortrekkersrol zal spelen en bekend zal worden om zijn elektrische dronevluchten.
‘De Olympische Spelen van 2024 zijn een fantastische kans om dit project te lanceren en te presenteren en onze faciliteiten een upgrade te geven,’ zegt Valérie Pécresse in een persbericht.
Ze wijst erop dat er rekening wordt gehouden met de inwoners van Parijs en dat de (bijna) geruisloze elektrische vliegmachines boven Parijs zullen bijdragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot.