Parijs wil vliegende taxi’s tijdens Zomerspelen van 2024

Een leger van vliegende taxidrones moet zijn opwachting maken als Parijs over anderhalf jaar de Olympische fakkel aansteekt.

Een leger van vliegende taxidrones moet zijn opwachting maken als Parijs over anderhalf jaar de Olympische fakkel aansteekt.

Volocopter

Vliegende taxidrones om toeschouwers te vervoeren tijdens de Olympische Spelen van 2024 – dat is de ambitieuze doelstelling van het Duitse luchtvaartbedrijf Volocopter.

Om zijn plannen kracht bij te zetten, maakte Volocopter onlangs testvluchten in de Franse hoofdstad met zijn helikopterachtige drone, die uitgerust is met 18 rotoren om verticaal te kunnen landen en opstijgen en onderweg stabiel te blijven.

Nu wil het bedrijf een vergunning in de wacht slepen om binnen 18 maanden commerciële taxivluchten te mogen uitvoeren met een volautomatische drone met twee passagiersplaatsen, hoewel er nog heel wat werk te verzetten is, meldt persbureau Reuters.

Hulp van instrumentenpaneel

De elekrische drone vliegt op dit moment 40 kilometer op één laadbeurt en kan 200 kilo vervoeren. Het eerste prototype was in 2011 al in de lucht.

Sindsdien heeft het bedrijf achter de innovatie meer dan 1000 proefvluchten gemaakt en heeft het toestemming gekregen om nog meer te testen in steden als Helsinki, Hamburg en Singapore.

Negen lithiumaccu’s voorzien de 18 rotoren van de drone van energie, en volgens testpiloot Paul Stone maakt het ontwerp van de rotoren het navigeren veel eenvoudiger dan bij een helikopter.

Paul Stone zegt tegen Reuters dat navigeren in een helikopter vaak tot andere taken leidt, waardoor het cognitieve coördinatievermogen van de piloot in de lucht op de proef wordt gesteld.

Het instrumentenpaneel van de drone zit vol microsensoren en heeft twee back-upsystemen, die helpen met navigeren en landen.

Debuut als transportdrone

De elektrische drone kan als taxi dienen, maar is bijvoorbeeld ook in staat om goederen te vervoeren tussen luchthavens of van schepen ver op zee.

Binnen een paar maanden worden dat soort transporten naar verwachting werkelijkheid in Dubai, waar de komende jaren ook experimenten plaatsvinden met vliegende taxi’s zonder piloot van Volocopter en van andere leveranciers.

In Dubai maakt waarschijnlijk binnen een jaar ook een ander soort autonome taxi zijn debuut, maar daarbij gaat het ‘slechts’ om zelfrijdende auto’s.

Ondanks de ambitieuze doelstellingen voor Parijs wordt de Franse hoofdstad dus mogelijk toch niet de eerste plek waar taxidrones heen en weer pendelen.

Droneluchthavens gebouwd

Tijdens een recente testvlucht in de buurt van Parijs maakte het toestel van Volocopter een volledige reis, van de aankomst op de luchthaven tot de vlucht zelf, gevolgd door de landing.

Het Franse bedrijf Aéroports de Paris, verantwoordelijk voor drie Parijse luchthavens, wil op zijn faciliteiten ook luchthavens voor drones huisvesten.

De president van de regio Île-de-France, Valérie Pécresse, hoopt dat de Franse hoofdstad een voortrekkersrol zal spelen en bekend zal worden om zijn elektrische dronevluchten.

‘De Olympische Spelen van 2024 zijn een fantastische kans om dit project te lanceren en te presenteren en onze faciliteiten een upgrade te geven,’ zegt Valérie Pécresse in een persbericht.

Ze wijst erop dat er rekening wordt gehouden met de inwoners van Parijs en dat de (bijna) geruisloze elektrische vliegmachines boven Parijs zullen bijdragen aan het verminderen van de CO2-uitstoot.