Metaverse

Is Zuckerbergs Metaverse op sterven na dood?

Het groots aangekondigde Metaverse bevindt zich in een bestaanscrisis. Gaat de stekker uit het project nog voor het echt van start ging?

Het groots aangekondigde Metaverse bevindt zich in een bestaanscrisis. Gaat de stekker uit het project nog voor het echt van start ging?

Shutterstock

Volgens nieuwssite Coindesk heeft de Metaversewereld Decentraland slechts 38 actieve gebruikers per dag, wat vrij weinig is voor een bedrijf dat ruim 1,3 miljard euro waard is – hoewel het bedrijf zelf in een tweet zegt dat er 56.697 actieve gebruikers per maand langskomen.

Tegelijkertijd laat Meta-directeur Mark Zuckerberg in een interview met ICT-medium The Verge weten dat Metaverse door een diep dal zal gaan. Het moederbedrijf van Facebook veranderde een jaar geleden zijn naam naar Meta en investeerde ruim 10 miljard euro in het toekomstige 3D-internet.

Dure headsets, matige inhoud en weinig gebruikers zijn nu de redenen dat veel opiniemakers Metaverse bijna afschrijven.

Talloze bouwstenen ontbreken nog

De grote ambitie van Metaverse is een digitale wereld als alternatief voor de fysieke werkelijkheid.

Met een headset op kun je je samen met andere internetgebruikers door een driedimensionaal universum bewegen en met zoveel zintuigen als technisch mogelijk is van sociale interacties genieten.

In een interview met The Verge vertelt Mark Zuckerberg hoe blij hij is dat het concept van Metaverse algemeen bekend is, omdat hij zelf had geschat dat het vijf jaar zou duren voordat het wereldwijd bekend zou zijn.

‘Maar er is nog heel veel te bouwen’, erkent hij ook.

Last van menselijke uitdagingen

Tegenwoordig hebben verschillende ICT-bedrijven hun eigen, gesloten metaverse.

Maar die geïsoleerde werelden kunnen, volgens analisten van de Amerikaanse denktank Pew Research, de belangstelling van gebruikers snel om zeep helpen, net als bij Second Life in het begin van deze eeuw gebeurde.

De Pew-analisten stellen dat Metaverse naast een gebrek aan openheid en inhoud ook te maken heeft met sociologische en psychologische uitdagingen.

Zo zouden mensen onderschatten wat er nodig is om om te schakelen naar een digitaal leven met een online personage waarmee je je eigenlijk maar moeilijk kunt identificeren.

Belangstelling voor 3D-werelden

De belangstelling voor 3D-platforms met gebruikers die virtueel met elkaar communiceren is er echter wel.

Een samenwerkingsspel als Fortnite trekt vijf jaar na de oprichting in 2017 400 miljoen gamers. Andere 3D-spellen met online vrienden en tegenstanders, zoals Minecraft en Apex Legends, hebben miljoenen gebruikers, evenals de Fortnite-concerten met Ariana Grande en Travis Scott.

Volgens de zakelijke nieuwssite Bloomberg kan Metaverse juist door games, e-sports en ander entertainment in 2024 een waarde van 80 miljard euro aan belegd vermogen vertegenwoordigen.

Het idee is dat gebruikers van Metaverse eerst een doel moeten hebben om online te gaan, waarna ze de droom van een eigen crypto-economie en huizen van pixels na verloop van tijd waar kunnen maken.

Een volkomen normale crisis

Vanuit een helikopterperspectief passen de meningen over Metaverse in een normale evolutie voor nieuwe technologieën, door adviesbureau Gartner een ‘hype cycle’ genoemd.

In de cyclus worden nieuwe concepten als het internet, 3D-printers en bitcoins eerst met torenhoge verwachtingen de hemel in gehypet, om vervolgens in een technische en gebruikerscrisis te belanden omdat er geen belangstelling voor is. Alleen de beste concepten overleven dan.

Metaverse bevindt zich op dit moment in die crisis.

De komende jaren zullen internetgebruikers bepalen of Metaverse voldoende gebruiksvriendelijke inhoud heeft om de volgende stadia van de hype-cyclus te bereiken – de kritische massa en dagelijks gebruik.