5 redenen dat Microsoft 62 miljard in een gamebedrijf steekt

Windows maakt zich op voor de volgende grote technologische aardverschuiving, want het bedrijf wil op lange termijn het hoofd boven water kunnen houden.

Windows maakt zich op voor de volgende grote technologische aardverschuiving, want het bedrijf wil op lange termijn het hoofd boven water kunnen houden.

Shutterstock

Microsoft heeft zojuist gamebedrijf Activision Blizzard overgenomen voor 68,7 miljard dollar, bijna 62 miljard euro.

Microsoft heeft daarmee verreweg zijn grootste overname van een ander bedrijf gerealiseerd, en er ruim 2,5 keer de prijs van LinkedIn voor neergeteld, dat Microsoft in 2016 opkocht.

Met de overname vallen enkele van de populairste gametitels voortaan onder Microsoft. Denk aan World of Warcraft, Diablo, Call of Duty en Candy Crush.

Maar hoe kan een gamebedrijf zo waardevol zijn dat Microsoft er zijn grootste investering ooit voor doet?

Hier zijn vijf redenen waarom.

Nieuwe column laat je kennismaken met het grootste technieuws van de week

Nicolai Franck Techcolumn
©

De auteur van de column is Nicolai Franck, een techexpert met een schat aan kennis op het gebied van technologie, gadgets, internet en digitale diensten.

De columnist is onafhankelijk, en producenten hebben niet betaald voor een recensie.

1. Gamen is voor iedereen – en een enorme industrie die blijft groeien

Microsoft zegt het eigenlijk heel duidelijk in het persbericht over de overname: ‘Gamen is nu de grootste en snelst groeiende vorm van amusement.’

Volgens Microsoft zijn er 3 miljard mensen op de planeet die gamen. De verwachting is dat dat aantal in 2030 tot 4,5 miljard zal zijn gestegen.

Het is dus gewoon een strategische investering waarmee Microsoft nog vele jaren nieuwe, jonge gebruikers hoopt aan te trekken.

Met de investering wordt Microsoft het op twee na grootste gamebedrijf ter wereld, na het Chinese Tencent en het Japanse Sony.

Gamen is de meest dynamische en boeiende categorie in entertainment op alle huidige platforms, en zal een sleutelrol spelen in de ontwikkeling van de platforms van metaverse. Satya Nadella, CEO Microsoft

2. Games zijn de kortste weg naar het metaverse

Als je meegaat in de internetvisie die vooral Facebook-oprichter Mark Zuckerberg ons voorhoudt, dan zal een groot deel van onze vormen van communicatie, ontspanning en werk zich binnenkort afspelen in het zogenoemde metaverse.

Dat is een driedimensionale virtuele wereld waarin je, met een digitale bril op, rondloopt als een digitale kopie van jezelf, die in wisselwerking staat met andere mensen in dezelfde virtuele ruimte.

De overname van het gamebedrijf Activision Blizzard heeft volgens de CEO van Microsoft te maken met het positioneren van het bedrijf in dit volgende technologische tijdperk.

‘Gamen is de meest dynamische en boeiende categorie in entertainment op alle huidige platforms, en zal een sleutelrol spelen in de ontwikkeling van de platforms van metaverse,’ zei de CEO van Microsoft, Satya Nadella, in het persbericht van het bedrijf.

In de gamewereld brengen veel mensen al een groot deel van hun tijd door in virtuele universa, waar ze, vertegenwoordigd door een avatar, online gemeenschappen vormen en vriendschappen aangaan.

Microsoft heeft daarmee niet alleen inhoud overgenomen, maar ook de gemeenschappen die de Windows-versie van metaverse zullen helpen vormgeven.

3. Miljoenen nieuwe Game Pass-abonnees

Microsoft heeft nog niet aangekondigd of het een of meer van zijn nieuw verworven gametitels exclusief zal aanbieden op Game Pass, de abonnementenservice van het bedrijf.

Zeker is dat Game Pass met elke populaire gametitel die is aangekocht veel nieuwe betalende gebruikers aan zijn platform zal kunnen toevoegen.

Game Pass – een soort Netflix voor games – heeft momenteel 25 miljoen gebruikers.

Met deze overname wordt Microsoft eigenaar van een aantal van de populairste games voor console, pc en, niet in de laatste plaats, mobiele devices.

© Microsoft

4. Overname van 400 miljoen – vooral jonge – gebruikers

Een van de belangrijkste zaken die grote techbedrijven in de wacht slepen als ze andere bedrijven overnemen, zijn gebruikers.

Microsoft zelf stelt dat Activision Blizzard bijna 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers heeft.

Hoewel games voor mannen en vrouwen van alle leeftijden zijn, zitten er vooral veel jongeren in de gebruikersgroep die nu overgaat naar Microsoft.

Het jonge publiek is belangrijk voor alle bedrijven, maar misschien wel in het bijzonder voor Microsoft, dat afgezien van zijn gameactiviteiten niet veel producten heeft die jongere gebruikers aanspreken.

Microsoft neemt ook verschillende populaire mobielgames over, zoals Candy Crush.

Tot nu toe begaf Microsoft zich nog niet op het pad van mobiel gamen, maar via de mobiel worden de meeste inkomsten uit gamen gegenereerd.

5. Microsoft neemt het heft in handen – en wil een herhaling van het mobiele tijdperk voorkomen

Wat echter het allerbelangrijkst is aan de hele monsterovername, is dat Microsoft helemaal klaar wil zijn voor de volgende belangrijke technologische aardverschuiving.

Microsoft kan zich gewoon geen herhaling veroorloven van wat er gebeurde in het mobiele tijdperk, toen Apple en Google de hele markt overnamen.

Als metaverse de hype wordt waar zowel Mark Zuckerberg als Satya Nadella op rekenen, zijn er vier dingen die een bedrijf moet kunnen bieden:

  • Digitale brillen/headsets
  • Besturingssysteem
  • App-winkel
  • Apps (platforms, games, universa en ervaringen)

Microsoft heeft nog geen digitale brillen die prijstechnisch voor de gewone consument bedoeld zijn. Het bedrijf heeft echter allang zijn eigen HoloLens-headset, besturingssysteem en app-winkel ontwikkeld.

Het bedrijf had nog geen populaire gametitels en ervaringen waar een goedkopere headset voor nodig is.

Maar nu dus wel, waardoor het bedrijf in een positie is gekomen om in het volgende digitale tijdperk beter te kunnen concurreren met Apple, Google en Meta (voorheen Facebook).

Met andere woorden: het gigantische bedrag van 68,7 miljard dollar is een investering om het heft in handen te nemen door een compleet product te bieden als – of wanneer – onze digitale tijdsbesteding verschuift van mobiel naar digitale bril.