Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

De bouw van de hoogste brug ter wereld dwong ingenieurs tot creatief denken.

© Shutterstock
Techniek - Bouwwerken

Zeven bruggen die de ingenieurs uitdaagden

Ze overbruggen ’s werelds diepste ravijnen en moeten aardbevingen en orkanen weerstaan. Bruggen vergen het uiterste van bouwkundigen.

Langste glazen brug

© Getty Images

Elke glasplaat van de 385 meter lange Zhangjiajie-brug in China kan een 40 ton zware vrachtwagen houden. Het glas is tot 600 °C verhit en snel gekoeld. Dit proces perst de massa samen, waardoor het glas sterker wordt.

De stevigste

© Shutterstock

De Rio-Antirriobrug in Griekenland is bestand tegen de hevigste krachten. De brugpijlers kunnen tijdens een aardbeving 1,3 meter uitslaan, en de vinnen aan de kabels buigen de krachtigste windstoten af.

De langste

© Imagine China

De 164,8 kilometer lange Danyang- Kunshan Grand Bridge is gebouwd om de reistijden in heel China met zijn oppervlak van 9,6 miljoen vierkante kilometer te verkleinen. Hogesnelheidstreinen denderen eroverheen met 300 km/h.

Hoogste brug

© Getty Images

343 meter zit er tussen de bodem van het dal en de toppen van de masten van het Franse Millau-viaduct. Door het dek en de masten van de brug uit te voeren in staal in plaats van beton, is het gewicht geen 200.000 maar 36.000 ton.

Langste bevaarbare aquaduct

© Scanpix

Schepen tussen het Mittelland- en het Elbe-Havelkanaal in Duitsland steken een stuk af en vermijden zo ook een scheepslift. De 918 meter lange Kanalbrücke Magdeburg biedt boten met 1350 ton aan vracht een snelle doorgang hoog boven de Elbe.

Grootste drijvende brug

© WSDOT

De Evergreen Point Floating Bridge in de VS bestaat uit 400.000 ton drijvend beton. Het meer is zo diep en de grond op de bodem zo rul dat pijlers geen zin hadden; de brug rust nu op 77 waterdichte betonpontons, die vol met luchtkamers zitten.

Meest plaatsbesparende brug

© Getty Images

Met zo’n 100.000 bewoners per vierkante kilometer in het hart van Shanghai was er geen plek voor de oprit tot de Nanpu-brug. De Chinezen losten dit op door de brug te bouwen boven een 1 kilometer lange spiraal die omhoog loopt.

Lees ook:

Log in

Ongeldig e-mailadres
Wachtwoord vereist
Toon Verberg

Al abonnee? Heb je al een abonnement op ons tijdschrift? Klik hier

Nieuwe gebruiker? Krijg nu toegang!

Reset wachtwoord

Geef je mailadres op, dan krijg je een e-mail met aanwijzingen voor het resetten van je wachtwoord.
Ongeldig e-mailadres

Voer je wachtwoord in

We hebben een mail met een wachtwoord gestuurd naar

Nieuw wachtwoord

Enter a password with at least 6 characters.

Wachtwoord vereist
Toon Verberg