’s Werelds langste hangbrug verbindt Europa en Azië

De nieuwe brug van Çanakkale in Turkije is de eerste met een vrije overspanning van meer dan 2 kilometer – die twee continenten verbindt en de breuk tussen twee continentale platen overbrugt.

De nieuwe brug van Çanakkale in Turkije is de eerste met een vrije overspanning van meer dan 2 kilometer – die twee continenten verbindt en de breuk tussen twee continentale platen overbrugt.

Wikimedia Commons

Een pas geopende brug in Turkije neemt het record over als ’s werelds langste hangbrug, met een overspanning van ruim 2 kilometer.

Op 18 maart werd de Çanakkale 1915-brug opengesteld voor het verkeer over de Dardanellen, de zeestraat die de Zwarte Zee met de Egeïsche Zee verbindt, in het noordwesten van Turkije.

De nieuwe recordhouder overbrugt de breuk tussen twee continentale platen – en de grens tussen Europa en Azië.

Hij staat in een gebied met sterke winden, hoge seismische activiteit en veel verkeer met grote vrachtschepen.

Turkije neemt record over van Japan

De Çanakkale-brug, genoemd naar de Turkse zeestraat eronder, heeft twee rode pijlers van 318 meter. Ze breken het wereldrecord voor de hoogte van een hangbrug.

Tussen de pijlers hangt de hoofdoverspanning van de brug, en met maar liefst 2023 meter is hij 31 meter langer dan de vorige recordhouder, de Akashi-Kaikyo-brug in Japan.

Met toegangshellingen heeft het enorme bouwwerk een lengte van 4600 meter.

Over de Çanakkale-brug loopt een driebaansweg in beide richtingen, die naar verwachting dagelijks zo’n 45.000 voertuigen zal verstouwen.

De nieuwe rijstroken komen in de plaats van een urenlange tocht met de veerboot, tot voor kort de enige manier om de zeestraat over te steken.

Het oversteken van de brug duurt circa zes minuten, terwijl de reis per veerboot met wachttijd wel vijf uur kon duren.

Wereldrecords kosten inzet en geld

De Straat der Dardanellen ligt de ingang van de Zee van Marmara, die – via de Bosporus bij Istanboel – de enige zeeroute is naar de Zwarte Zee.

En in grootste Turkse stad zijn de andere drie bruggen te vinden die Azië en Europa met elkaar verbinden.

De ligging aan een zeeverkeersader was echter niet het grootste probleem voor de 400 ingenieurs die de afmetingen van de brug berekend hebben.

Ze hadden meer moeite met de harde winden die rond de Dardanellen waaien.

Windstoten kunnen hele hangbruggen verdraaien, zoals de Tacoma Narrows brug in de VS.

Ter bescherming tegen wind en verdraaiing lopen onder het brugdek twee holle stalen balken.

De zogeheten kokerliggers geven de brug extra steun, zodat hij niet vervormd kan raken als hij schommelt door de wind.

VIDEO: Kijk hoe de kabels worden gespannen voor ’s werelds langste hangbrug

Het ontwerp maakt de brug ook flexibel genoeg om de kleine schokken op te vangen van de breuk tussen twee continentale platen waarover hij staat.

Enorme schokdempers tussen het brugdek en de pijlers beschermen de Çanakkale-brug tegen aardbevingen.

De bouw van de nieuwe megabrug kostte bijna 2,5 miljard euro, maar er werd dan ook bijna 130.000 ton staal in verwerkt.

Behalve het leger van 400 ingenieurs werkten sinds maart 2017 ook zo’n 5000 brugwerkers aan ’s werelds langste hangbrug.