Noorwegen wil grootste scheepstunnel ter wereld bouwen

Noorwegen heeft plannen om een enorme scheepstunnel te bouwen dwars door een schiereiland aan de Atlantische kust. Het bouwwerk moet de tocht door de woeste wateren in het gebied veiliger maken.

Noorwegen heeft plannen om een enorme scheepstunnel te bouwen dwars door een schiereiland aan de Atlantische kust. Het bouwwerk moet de tocht door de woeste wateren in het gebied veiliger maken.

Kystverket

Het cruiseschip Viking Sky ontsnapte op zaterdag 23 maart op het nippertje aan een ramp toen de motoren uitvielen en het schip met zijn 2373 opvarenden door een zware storm naar de Noorse Atlantische kust geblazen dreigde te worden.

Slechts twee ankers voorkwamen dat de Viking Sky aan de grond liep, en het schip was nog maar 100 meter verwijderd van een ramp toen er een sleepboot ter plaatse kwam om het naar de haven van Molde te slepen.

De opnamen die de passagiers zelf maakten op deze angstige dag laten zien hoe de natuurkrachten tekeergingen.

Gelukkig worden de verraderlijke vaarwateren langs de Noorse kust er een flink stuk veiliger op als de grootste tunnel voor schepen verwezenlijkt wordt.

Scheepstunnel gaat dwars door een berg

Veerponten en andere schepen kunnen dan 1700 meter door een berg aan de Atlantische kust van Midden-Noorwegen varen.

De Noorse kustautoriteit werkt aan een plan om de grootste scheepstunnel ter wereld te bouwen door het schiereiland Stad, zo’n 175 kilometer ten noorden van Bergen aan de westkust.

De bouw begint volgens plan vóór 2022, zolang de kosten van het project de 2,7 miljard Noorse kronen (300 miljoen euro) niet overschrijden. De kustautoriteit is op dit moment bezig met een kostenraming.

Daarmee wordt de tocht langs de Noorse kust veiliger voor het scheepsverkeer. Als de tunnel klaar is, hoeven de schepen niet meer door de gevaarlijke wateren rond het schiereiland te sturen. Ruim twee maanden per jaar waait er een krachtige wind, en de zeestromen en golven maken de omstandigheden zeer onvoorspelbaar. Alleen al de afgelopen 70 jaar zijn er 34 mensen in het vaarwater verdronken.

De nieuwe, veilige sluiproute door het gebergte is geschikt voor zowel commercieel scheepsverkeer als privéboten.

Gesteente wordt opgeblazen

Met boormachines en dynamiet wordt circa 8 miljoen ton gesteente opgeblazen om de nieuwe tunnel te verwezenlijken. Ook diverse pakhuizen en vier appartementencomplexen moeten plaatsmaken voor de bouw.