Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Wil je meer weten over de wetenschappelijke achtergrond van de artikelen die je in het tijdschrift hebt gelezen?

We hebben de belangrijkste bronnen op een rij gezet, zodat je zelf op ontdekkingstocht kunt gaan.

Op het moment dat de artikelen werden geschreven, werkten alle verwijzingen, maar het is mogelijk dat de content van websites wijzigt of dat deze worden verplaatst of zelfs geheel opgeheven zonder dat wij dit weten.

We kunnen daarom niet garanderen dat alle links nog steeds naar de juiste plek leiden.

#12 - 2019

#11 - 2019

• Hasj helpt bij een hersenschudding

Duik in het onderzoek achter de nieuwe pil. Lees meer over de onderzoeken naar de twee werkzame stoffen in de ‘hersenschuddingpil’.

• Schipbreuk Estonia 25 jaar: De ramp kan zich nooit herhalen

Duik in het averijverslag van de schipbreuk van de Estonia. Lees onder meer de technische verklaring van de brekende boegklep en ooggetuigenverhalen van de overlevende bemanningsleden.

• Wetenschap begrijpt intelligentie niet eens

Lees Ian Deary's artikel over het verrassende verband tussen reactiesnelheid en IQ. De Schotse intelligentieonderzoeker laat resultaten zien waaruit blijkt dat intelligentie en reactiesnelheid verband houden en dat dit verband sterker wordt naarmate de leeftijd vordert.

• 9 keer boffen – en kijk, daar is onze oase

Geavanceerd leven is misschien nog zeldzamer dan gedacht. Uit onderzoek blijkt dat de bewoonbare zone voor meercellig leven mogelijk nog veel kleiner is dan die voor bacteriën. Lees het artikel hier.

#10 - 2019

• Stamcellen weren ms uit de hersenen

Duik in het onderzoek achter de nieuwe, baanbrekende therapieën. Volg de link en lees in het onderzoeksverslag hoe stamcellen van het beenmerg van patiënten MS kunnen temperen.

• Vliegtuig zweeft naar rand van de ruimte

Een van de vliegtuigingenieurs van het project Perlan II bespreekt in dit artikel het zogeheten Life Support System van het zweefvliegtuig.

• Ultraprecieze atoomklok meet massa van de aarde

Lees meer over de plannen om het gravitatieveld van de aarde te meten. Door hun gevoeligheid meten de nieuwe ytterbiumklokken kleine verschillen in het gravitatieveld en de vorm van de aarde.

#9 - 2019

• Elektromagnetisme verzacht depressie

Verdiep je in het effect van elektromagnetisme op de cellen. Lees hoe elektromagnetisme je lichaam beïnvloedt en helpt om allerlei aandoeningen te verzachten, van depressie tot reuma.

• Mechanische bij komt dichterbij

Leer meer over BrambleBee en het ontwerp van deze robotbij. Onderzoekers van West Virginia University in de VS geven in een artikel een gedetaileerd overzicht van de functies van BrambleBee.

• De verre neef van de vogel

Lees meer over de pas gevonden schildloze schildpad E. sinensis. De vondst van de missing link is beschreven in het tijdschrift Nature, aflevering 560.

#8 - 2019

• Extreme machines geven ons voorgoed energie

Op de website van ITER duik je in de details van de nieuwe reactor, die voor het eerst meer energie uit fusie haalt dan erin is gestoken.

• Het heelal is in 100 jaar geëxplodeerd

Lees het artikel van de Oxfordonderzoekers over de berekening van de omvang van heet helal.

#7 - 2019

• Nieuwe deeltjesversneller krimpt tot zakformaat

Leer meer over het opzienbarende ontwerp van de deeltjesversneller. De positronenversneller wordt in de praktijk getest en is beschreven in het wetenschappelijke blad American Physical Society, augustus 2018.

• Nieuwe capsule kan het heelal in

Lees over het nieuwe hitteschild dat NASA op Mars wil gebruiken. Een nieuwe generatie flexibele hitteschilden waarmee de eerste mensen veilig naar Mars kunnen, is bij NASA al in ontwikkeling:

#6 - 2019

• Samenwerking leidde tot het eerste leven

Duik in de oorsprong van meercellige organismen. Lees nog veel meer over de uitdagingen en de voordelen van meercelligheid in het gedetailleerde onderzoeksverslag.

• File voor de ruimtehaven

Kennedy Space Center is gebouwd in een zanderig, verlaten gebied van Merritt Island in Florida. Leer hier meer over het ontstaan ervan.

• Lopen na een dwarslaesie

Krijg inzicht in de moderne behandeling van een dwarslaesie. Dit artikel van onderzoeksdatabase NCBI neemt therapieën door die de afbraak van het lichaam afremmen of zenuwverbindingen herstellen.

• Astronomen zijn de zichtbare materie kwijt

Duik in de schuilplaats van de zichtbare materie in het heelal. Lees in het tijdschrift Nature hos onderzoekers op het spoor kwamen van de verdwenen 40 procent zichtbare materie in het heelal.

# 5 - 2019

• Regen bracht dino aan de macht

Duik in het veelzijdige verhaal over de eerste dinosauriërs. Hoe zagen hun voorouders eruit, waar leefden ze en waardoor werden ze zo'n succes? Lees hier meer over de oorsprong van dinosauriërs:

• De mens werd slapend een succes

Lees in Matthew Walkers artikel hoe dromen de creativiteit en sociale vaardigheden bevorderen. De Amerikaanse slaaponderzoeker beschrijft hier verschillende experimenten ter ondersteuning van zijn theorie dat de droomslaap bepalend is voor onze ontwikkeling als soort:

• Waterstof: het nieuwe supermetaal

Verdiep je in het debat rond het wetenschappelijke artikel. Isaac Silvera en zijn team kregen kritiek toen ze in 2016 in een artikel beweerden dat ze in het lab vast waterstofmetaal hadden gemaakt.

#4 - 2019

#3 – 2019

• Vleugels zijn de weg naar succes

Ga de diepte in met de 3D-kaart in vleermuizenhersenen. Lees hoe de wetenschap iets leert over ons ruimtelijk door de navigatiesystemen van vleermuizen te onderzoeken.

• Nieuwe raket verslindt zichzelf tijdens de ruimtereis

Duik in alle details van de experimenten. In dit wetenschappelijke artikel bekijk je de onderzoeksresultaten en foto’s van het experiment.

• Kunnen naalden je pijn stillen?

Duik in de wetenschap achter acupunctuur en goede experimenten. Je kunt meer lezen over slecht uitgevoerde experimenten en zelf zien wat er niet klopt aan de experimenten van acupuncturisten op:

• Grootste koraalrif is niet klein te krijgen

Wil je weten hoe de meterslange boorkernen het veelbewogen verhaal van het rif opnieuw vertellen?
    Duik in het oorspronkelijke verslag van het nieuwe onderzoek

• Gemodificeerd eten redt ons

In de EU moet de verpakking vermelden of het voedsel GMO bevat. Op deze interactieve wereldkaart zie je de regelgeving per land.

• Natuurkunde is niet meer bij de tijd

De Amerikaanse natuurkundige Richard Muller licht zijn theorie toe dat door de uitdijing van het heelal ook de tijd uitdijt, wat wij beschouwen als ‘nu’.

#2 – 2019

• Steden in vs wapenen zich tegen de golf

Volg de onderzoekers en hun laatste metlingen van aardbevingen. Bij het Pacific Northwest Seismic Network kun je het nieuws volgen over de nieuwste dreigende Cascadia-aardbeving.

• Missie naar de ijsreuzen

Duik in NASA’s verslag van mogelijke missies naar de ijsreuzen. Je kunt nog meer lezen over de routes, sondes en wetenschappelijke doelstellingen van NASA in het 500 pagina’s tellende rapport.

#1 – 2019

• Hersenen snakken naar vet

Je lichaam is aangepast aan de voeding van de steentijd, dus als je eet zoals je voorouders, word je gezond. Het zogenoemde paleodieet is populair, maar stoelt op misverstanden.

• Zeemonster wordt tot leven gewekt

Duik in de wetenschap van de vondst van de vishagedis. Lees onder meer hoe paleontologen de grootte van de vishagedis hebben berekend door de 170 jaar oude botvondsten te analyseren.

• Kosmisch Verweggistan

Volg New Horizons’ verdere tocht op de website van NASA. Volg de reis van New Horizons en lees de resultaten van Ultima Thule en de 25 andere objecten op NASA’s website over de sonde.