Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Daar zijn de verborgen tijdmachines van het heelal

Het heelal zit wellicht vol met een netwerk van zogeheten wormgaten: sluiproutes door tijd en ruimte. Tot nu toe waren ze onzichtbaar, maar nu hebben natuurkundigen manieren gevonden om ze te vinden en kunnen we toegang krijgen tot de tijdmachines van het heelal.

De liefde tussen de mooie jonge Romeo en Julia is verzengend, maar hun families haten elkaar en staan onder geen beding een huwelijk toe, dus de ongelukkige geliefden worden verbannen naar elk een sterrenstelsel.

Maar Romeo en Julia zijn natuurkundigen en buitengewoon slim, dus ontdekken ze in het diepste geheim een wormgat tussen de twee stelsels. Van buitenaf zien de openingen van het wormgat eruit als twee zwarte gaten, het ene in Romeo’s stelsel en het andere in dat van Julia.

De jonge geliefden werpen zich elk in een zwart gat en de families denken dat hun ondraaglijke verlangen naar elkaar ze tot zelfmoord heeft gedreven.

Zo zou het klassieke drama van Shakespeare over Romeo en Julia zich kunnen voltrekken als het werd herschreven in een sciencefictionversie. En het zou zelfs goed af kunnen lopen.

Door de extreme gravitatievelden in het wormgat schieten Romeo en Julia door de tunnel tussen de twee openingen, en in het midden vallen ze elkaar eindelijk in de armen. Ze zijn niet alleen ergens anders in de ruimte terechtgekomen – verborgen voor hun boze families – maar ook ergens anders in de tijd.

De tijdmachines van het heelal zijn gecamoufleerd als zwarte gaten.

Het idee dat het heelal wormgaten kan bevatten die plaatsen en tijden met elkaar kunnen verbinden, vindt zijn oorsprong in Einsteins relativiteitstheorie. Als wormgaten bestaan, zullen ze gecamoufleerd zijn als zwarte gaten, en natuurkundigen hebben ze tot dusver niet kunnen vinden, juist omdat we niet kunnen zien wat er zich in een zwart gat afspeelt.

Maar nu duiden nieuwe theorieën erop dat bijzondere kenmerken van wormgaten het mogelijk maken ze te ontdekken – en zo de ingebouwde tijdmachines van het heelal te vinden.

Tijdreizen - wormgaten harten van sterrenstelsels

In het hart van de meeste sterrenstelsels bevinden zich superzware zwarte gaten. Sommige zijn misschien ingangen naar wormgaten.

Ruimtetijd vormt een U

Wormgaten zijn een natuurkundige mogelijkheid, want de zwaartekracht beïnvloedt – volgens de relativiteitstheorie – zowel ruimte als tijd. Einstein koppelde de drie dimensies van ruimte aan de tijd tot de vierdimensionale ruimtetijd.

Wij kunnen ons niets vierdimensionaals voorstellen, dus de ruimtetijd wordt vaak verbeeld als een mat die een kuil in het midden krijgt onder invloed van voorwerpen met massa.

De zwaartekracht van een bescheiden massa als de aarde kromt de ruimtetijd nauwelijks, denk maar aan de kuil die ontstaat in een zachte stoel waar je op gaat zitten. Maar enorme, compacte massa’s zoals zwarte gaten of neutronensterren creëren zo’n extreme kromming dat de ruimtetijd een diepe kuil eromheen vormt.

En als twee van deze zwaartekrachtkuilen verbonden zijn, kan de ruimtetijd een U-vormige zak vormen.

Wormgaten verbinden verleden en toekomst

Wormgaten zijn rechte sluipwegen tussen gebieden van de ruimtetijd die gekromd zijn door enorme massa’s als superzware zwarte gaten. Een reis door het gat kan leiden naar een ver sterrenstelsel in een andere tijd.

Als een lichtdeeltje de ene poot van de U inkomt, door de boog trekt en er bij de andere poot weer uitkomt, is het vlak bij het beginpunt. En als het deeltje op een recht kanaal tussen de twee poten stuit, kan het daardoorheen glippen en terugkeren naar een plaats waar het eerder was, en in het verleden landen.

En vice versa: Als het lichtdeeltje al op de heenweg door het kanaal glipt, kan het zich de lange reis door de U besparen en terugschieten naar de toekomst.

Als wormgaten bestaan, zijn het dus kortere wegen door tijd en ruimte waarmee reizen naar verleden en toekomst mogelijk zijn. En in principe kunnen we elkaar in het midden ontmoeten – net als Romeo en Julia.

Exotische materie baant de weg

Wormgaten kwamen eind jaren 1980 pas echt op de wetenschappelijke agenda toen de Amerikaanse Nobelprijswinnaar Kip Thorne berekende dat het theoretisch mogelijk was een ruimteschip door de tunnel van het wormgat te sturen. Maar daarvoor zou de tunnel opengehouden moeten worden door zogeheten exotische materie.

Alle gewone materie heeft massa en dus positieve energie, die aantrekkingskracht uitoefent via de zwaartekracht. Maar exotische materie, die letterlijk uit minder dan niets bestaat, heeft negatieve energie.

Dit maakt exotische materie afstotend, dus als de wormtunnel een dunne schil van exotische materie heeft, houdt die het kanaal open en kan het ruimteschip erdoorheen naar een andere plaats en tijd reizen.

Het klinkt als je reinste fantasie, maar experimenten hebben minuscule gebieden van negatieve energie voortgebracht en bewezen dat exotische materie wel degelijk bestaat.

Wormgaten zijn eeuwenoud

De hypothese dat sommige superzware zwarte gaten eigenlijk ingangen tot wormgaten zijn, werd in 2006 geopperd door de Russische natuurkundige Igor Novikov van de Universiteit van Kopenhagen.

Aangenomen wordt dat er vele zwarte gaten zijn ontstaan vlak na de oerknal, toen de ruimtetijd in de oersoep van het heelal zo compact was dat hij op schuim leek. Daardoor kwamen sommige jonge zwarte gaten met elkaar in contact en werden ze verbonden door tunnels, waarmee ze wormgaten werden.

De uitdijing van het heelal heeft de wormgaten uitgerekt.

Met de uitdijing van het heelal hebben wormgaten zich verspreid naar alle uithoeken van het heelal, waarbij hun tunnels sterrenstelsels met elkaar verbinden en een kosmisch netwerk van sluiproutes door tijd en ruimte vormen.

Sommige tunnels kunnen onderweg zijn gescheurd als gevolg van de uitdijing van de ruimte, waardoor de wormgatopeningen zijn veranderd in gewone superzware zwarte gaten in het hart van sterrenstelsels.

Een vooraanstaand wormgatonderzoeker, Juan Maldacena van Princeton University in de VS, bedacht ook de kleine sciencefictionversie van Romeo en Julia. Maldacena’s berekeningen tonen aan dat de wormgatopeningen in twee stelsels zo’n geometrie kunnen hebben dat het mogelijk is erin te duiken en elkaar in het midden te ontmoeten.

Maar de jonge geliefden zullen er volgens Maldacena niet meer uit komen. Door de uitdijing van het heelal in alle richtingen trekken de openingen van het wormgat zo snel uit elkaar dat Romeo en Julia nooit het einde van de tunnel bereiken, ook al vliegen ze er met bijna de lichtsnelheid door.

Tijdreizen - Thorne en Maldacena

Kip Thorne ontdekte dat het theoretisch mogelijk is om een ruimteschip door een wormgat te sturen. Juan Maldacena denkt dat het ruimteschip er nooit uit zal komen, omdat het gat steeds langer wordt.