Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Periodiek systeem – het periodiek systeem der elementen

Periodiek systeem – begrijp het periodiek systeem in 9 minuten

Het periodiek systeem telt 118 elementen, maar de jacht op nummer 119 is al geopend. In laboratoria overal ter wereld proberen wetenschappers het zwaarste element te maken.

Periodiek systeem barst uit zijn voegen

Kort voor nieuwjaar 2015 komt de internationale scheikundige unie IUPAC met een aankondiging die inslaat als een bom in de wereld van de chemie.

Na een paar jaar gegevens en wetenschappelijke artikelen te hebben doorgespit, voegt de IUPAC officieel vier nieuwe elementen, met de nummers 113, 115, 117 en 118, toe aan het periodiek systeem.

De Japanse Nobelprijswinnaar Ryoji Noyori van het onderzoeksinstituut Riken Nishina Center for Accelerator-Based Science, dat element 113 ontdekte, is lyrisch over het nieuws.

‘Voor wetenschappers is dit belangrijker dan een Olympische gouden medaille,’ zegt hij over de ontdekking van de nieuwe elementen.

En zijn enthousiasme is terecht. Het is voor het eerst sinds 2011 dat er elementen aan het periodiek systeem zijn toegevoegd, en voor het eerst in de geschiedenis is het periodiek systeem compleet.

VIDEO: Zo worden superzware elementen in het periodiek systeem gemaakt en gemeten

Het periodiek systeem barst uit zijn voegen doordat wetenschappers superzware elementen hebben weten te maken in het laboratorium. In deze video vertellen Amerikaanse scheikundigen van het Lawrence Berkeley National Laboratory hoe ze superzware elementen maken en meten.

Wie bedacht het periodiek systeem?

Het periodiek systeem werd in 1869 opgesteld door de Russische scheikundige Dmitri Mendelejev. Destijds waren er maar 63 elementen bekend.

Mendelejev ontdekte dat elk zevende element gemeenschappelijke eigenschappen had als hij ze naar gewicht rangschikte.

Op de achterkant van een envelop verdeelde hij de elementen in 18 groepen, de verticale kolommen, naar overeenkomsten in hun scheikundige gedrag.

Horizontaal werden de elementen gerangschikt in perioden, die aangeven hoeveel schillen met elektronen de stoffen om zich heen hebben.

De Russische chemicus liet plekken open in zijn systeem voor elementen die nog niet waren ontdekt.

Toen er steeds meer elementen werden gevonden die in de gaten in de tabel van Mendelejev pasten, kreeg het periodiek systeem brede erkenning.

De bedenker van het periodiek systeem – Dmitri Mendelejev

Dmitri Mendelejev stelde het periodiek systeem in 1869 op. In 1955 werd element nummer 101 naar hem genoemd: mendelevium.

© Wikimedia Commons

Het is echter slechts een kwestie van tijd voor het periodiek systeem opnieuw uitgebreid moet worden.

Overal ter wereld wedijveren scheikundigen om als eerste het periodiek systeem uit te breiden met element 119.

Wat betekenen de getallen in het periodiek systeem?

Pas in 1913, toen Niels Bohr zijn atoomtheorie uit de doeken had gedaan, was er een theoretische verklaring voor het gedrag van elementen.

Bohr stelde dat een atoom uit een kern van protonen en eventueel neutronen bestaat.

Het aantal protonen en neutronen bepaalt het gewicht. De elementen hebben oplopende atoomnummers. Het atoomnummer geeft het aantal protonen in de kern weer.

Het lichtste element is waterstof, dat met een kern van één proton atoomnummer 1 heeft. Het natuurlijke element met het hoogste atoomnummer is plutonium met 94 protonen.

Plutonium werd samen met neptunium (93) eind 1940 toegevoegd aan het periodiek systeem, toen wetenschappers van de University of California, Berkeley de stoffen vormden door uranium te beschieten met neutronen en kernen van deuterium.

PAs jaren later werden deze elementen in zeer kleine hoeveelheden in de natuur aangetroffen.

OVERZICHT: De elementen van het periodiek systeem

Het periodiek systeem

Het periodiek systeem is een systematische rangschikking van de elementen naar atoomnummer. Het periodiek systeem bestaat uit groepen: de hoofdgroepen 1 tot en met 18 vormen de verticale kolommen in het systeem; de horizontale rijen worden perioden genoemd. Elementen uit dezelfde groep hebben vergelijkbare scheikundige eigenschappen. Zo zijn alle elementen uit hoofdgroep 18 edelgassen, terwijl die uit hoofdgroep 17 allemaal halogenen zijn. De perioden van het periodiek systeem zijn de horizontale groeperingen van de elementen. Elementen uit één periode hebben hetzelfde aantal elektronenschillen rond hun atoomkern.