Elementen
Natuurkunde - Periodiek systeem

Elementen van de aarde

De elementen van de aarde zijn de chemische bouwstenen waarmee je alles kunt maken. Lees en zie meer over 24 van onze fantastische elementen.

Op deze pagina hebben we 24 fantastische elementen bijeengebracht. Kom alles te weten over goud, zilver, borium, neon en 20 andere elementen.

Waar bestaan elementen uit?

Een element bestaat uit één soort atomen. Een atoom is het kleinste deel van het element dat nog de eigenschappen van het element heeft.

In 1913 publiceerde Niels Bohr zijn atoomtheorie, waarin hij beschreef dat een atoom uit een kern bestaat met een of meer protonen. De kern bevat meestal ook een of meer neutronen. Het aantal protonen en neutronen bepaalt de massa van het atoom, en de elementen zijn gerangschikt volgens het aantal protonen in de atoomkern. Dit wordt het atoomnummer van het element genoemd.

Elektronen in elementen

Rondom de kern bevindt zich een aantal elektronenschillen of orbitalen, waarin de elektronen georganiseerd zijn. In de binnenste schil is er 'plaats' voor twee elektronen, en in de buitenste schillen passen er in totaal acht.

Als de buitenste schil met acht elektronen gevuld is, is er sprake van een zeer stabiel element dat nauwelijks met andere elementen reageert. Edelgassen hebben een volledig gevulde buitenste elektronenschil en zijn dus erg stabiel.

De atoomtheorie van Niels Bohr wordt nog steeds gehanteerd, alleen spreken we niet meer van elektronenschillen, maar van een soort vibrerende elektronenwolk.