Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Sort hul

Gelukkig nieuwjaar! Dit zijn de grootste wetenschappelijke prestaties van de jaren 2010

Er ligt een nieuw decennium voor ons, en als dit evenveel wetenschappelijke doorbraken met zich meebrengt als zijn voorganger, worden de jaren 2020 een waar feest voor onderzoekers.

Genschaar bezorgde ons de macht over het leven

Het grootste pakje onder de kerstboom voor de genetici was in de jaren 2010 de genschaar CRISPR om ziekten mee te genezen, van spierdystrofie tot blindheid.

De genschaar CRISPR werd in 2015 voor het eerst gebruikt. Hiermee kunnen onderzoekers de genen uiterst nauwkeurig bewerken, en de techniek heeft het potentieel om allerlei erfelijke ziekten uit te roeien.

Bij CRISPR gaat een genetische ‘speurhond’ op zoek naar het te bewerken gen.

Een enzym knipt beide strengen in de DNA-spiraal door, waarna het ongewenste gen, bijvoorbeeld een ziektegen, wordt verwijderd en de spiraal weer wordt dichtgeritst.

Gezondere voedingsmiddelen en genezing van ziekten
In de landbouw kan de methode leiden tot gezondere gewassen door allergene stoffen daaruit te weren. Maar de geneeskunde kent de grootste perspectieven.

Geslaagde klinische tests bieden hoop op de genezing van kanker, en uit dierproeven blijkt dat we ooit wellicht spierdystrofie, taaislijmziekte en blindheid kunnen genezen.

Ook kunnen we erfelijke ziekten elimineren via de bewerking van bevruchte eitjes. De gemanipuleerde aanleg wordt dan doorgegeven aan alle latere generaties.

Een zorg is echter dat CRISPR wordt ingezet om designbaby’s te maken met bijvoorbeeld blauwe ogen, een wiskundeknobbel, een grote empathie of sterke spieren.

Onderzoekers gaven vijf apen erfelijke ziekten door hun genen te bewerken.