Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Is er een bovengrens aan de temperatuur?

Kouder dan het absolute nulpunt kan het niet worden. Maar bestaat er een vergelijkbaar absoluut maximum op de temperatuurschaal?

Net als er een absoluut nulpunt is van -273,15 °C, bestaat er, volgens de gangbare natuurkundetheorieën, ook een bovengrens van circa 1,42 x 10^32 ofwel 142 miljoen miljoen miljoen miljoen miljoen °C.

Die temperatuur wordt de plancktemperatuur genoemd naar de Duitse natuurkundige Max Planck, die het bestaan ervan voorspelde.

De temperatuur van een stof hangt samen met de trillingen van de deeltjes. Hoe warmer een stof is, hoe sneller de deeltjes vibreren.

Bij het absolute nulpunt staan alle deeltjes stil – daarom kan het niet kouder worden. Planck zag in dat er ook een bovengrens aan de trilsnelheid van deeltjes is.

De heetste plek in het heelal is op aarde

Bij proeven in de deeltjesversneller LHC van CERN is de hoogste temperatuur ooit gemeten toen protonen met een enorme energie op loodionen botsten om de ‘oersoep’ van het heelal te reconstrueren.

De snelheid van de trillingen bepaalt de golflengte en daarmee de kleur van het licht dat een hete stof uitzendt – zo wordt gloeiend metaal steeds witter naarmate het heter wordt.

De golflengte wordt korter als de temperatuur stijgt, en volgens de kwantummechanica bereiken de golflengten een absoluut minimum bij de plancktemperatuur.

De ALICE-detector van CERN heeft de hoogste bekende temperatuur in het heelal gemeten.