Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Wilde dieren passen zich pijlsnel aan

Ze krimpen, veranderen hun ritme en leven in gifbaden. Al stijgen de temperaturen in sneltreinvaart en staan dieren onder hoge druk van de mens, verschillende soorten benen verrassend goed het tempo bij en passen zich in recordtijd aan.

Shutterstock/PETER SCOONES/NaturePL/Tim Giraudier

OMGEVING

Op naar de polen

Veel wilde dieren trekken verder van de evenaar vandaan naarmate de temperatuur op aarde stijgt. Maar de migratie kan grote gevolgen hebben voor het voortbestaan van sommige soorten.

De planeet wordt warmer en door de veranderende temperaturen bevinden meer dieren zich ineens in een klimaat waarin ze worstelen om te overleven.

Veel soorten trekken echter naar een gebied met een geschikte temperatuur. Britse en Vietnamese wetenschappers hebben sinds 1970 de migratie van ruim 2000 soorten gevolgd door vast te leggen waar ze nu voorkomen en de gegevens te vergelijken met eerder.

1690 m gemiddeld per jaar trekken alle dieren weg van de evenaar.

Zo blijkt dat dieren en planten gemiddeld per jaar 1690 meter van de evenaar wegtrekken.

Dieren die op dit moment hun noordelijkste punt hebben bereikt in Antwerpen, kunnen dus over een jaar of 100 al in Amsterdam zijn. De onderzoekers denken echter dat die snelheid toeneemt omdat ook de opwarming van de aarde naar verwachting sneller zal gaan in de 21e eeuw.

Sommige dieren zijn overigens al heel wat verder dan het gemiddelde. De wilde Amerikaanse kalkoen is 650 kilometer naar het noorden getrokken, terwijl de kreeft langs de Atlantische kust 500 kilometer dichter bij de Noordpool is komen wonen.

Maar de massale emigratie is niet zonder gevolgen. Wanneer een soort nieuwe gebieden opzoekt, kan dit leiden tot nieuwe voedselketens, verlies van soorten en veranderende bestuivingsprocessen.

Ook kunnen er nieuwe roofdieren naar gebieden gaan waar prooidieren makkelijke slachtoffers zijn en zullen verdwijnen.

GEDRAG

De activiteiten van de mens dwingen andere soorten van gedrag te veranderen.

De mens jaagt de dieren het donker in

Om het contact met mensen tot een minimum te beperken, verleggen zoogdieren hun actieve uren naar het donker – zelfs als ze daarmee makkelijke slachtoffers zijn voor hongerige roofdieren.

Steeds meer zoogdieren op aarde zijn 's nachts actief en verstoppen zich overdag.

Dit blijkt uit een groot onderzoek uit 2018, waarbij onderzoekers uit de VS het 24-uursritme van 141 groepen dieren van 62 soorten uit alle continenten (behalve Antarctica) volgden.

De onderzoekers constateerden dat de tijd waarin de dieren 's nachts actief waren gemiddeld met 36 procent toenam in gebieden waar ze vaak overdag met mensen in aanraking konden komen.

Nieuwe avonddieren

Zwijnen wroeten in de vuilnisbak en antilopenontlopen jagers. Een nieuw onderzoek wijst uitdat veel dieren 's nachts actiever worden.