Igler suger blod på fod, gul baggrund
Natuur

Welk dier is de beste bloedzuiger?

Welk van de bloedzuigende dieren verstaat zijn vak het best? En leeft het uitsluitend van bloed, of eet het ook andere dingen?

Bloed is erg voedzaam, en er zijn dan ook veel dieren die het vermogen ontwikkeld hebben om ervan te leven.

Er bestaan talrijke bloedzuigende wormen, spinachtigen en insecten, en bij de zoogdieren vind je de vampiervleermuis. Sommige van deze dieren leven uitsluitend van bloed, terwijl andere het als aanvulling gebruiken als ze wat extra energie nodig hebben. Soms drinken alleen de vrouwtjes of juist alleen de mannetjes bloed.

Zo steken alleen vrouwtjesmuggen: ze hebben extra voedingsstoffen nodig om eitjes te produceren. De mannetjes leven alleen van nectar en doen geen vlieg kwaad.

Bloedzuigers zijn de kampioenen

Dé experts in het zuigen van bloed - de naam zegt het al - zijn echter de bloedzuigers, een groep wormachtigen die op veel plaatsen ter wereld voorkomen. Ze leven in het water of in vochtige gebieden als het regenwoud, en hebben het gemunt op alle dieren die op hun pad komen. Hun spijsverteringsstelsel is perfect aan hun voedingspatroon aangepast. Zo heeft hun maag extra zakjes, zodat ze zo veel mogelijk kunnen eten, en ze kunnen het maanden zonder een bloedmaaltje stellen.

De grootste en gulzigste van allemaal is Haementeria ghilianii, een reuzenbloedzuiger uit het Amazonegebied die wel 46 centimeter lang kan worden en vier keer zijn eigen gewicht aan bloed kan drinken.