Dat er rond de 30e breedtegraad zo weinig neerslag valt, komt door de wereldwijde atmosferische circulatie.

Daarom is het ten noorden en zuiden van de evenaar zo droog

De grote woestijnen op aarde liggen allemaal rond de 30 graden noorder- en zuiderbreedte. En er is een reden dat het klimaat daar zo droog is.

Shutterstock/online express

Bij de evenaar is de straling van de zon het meest intensief, waardoor er veel warme, vochtige lucht opstijgt in de atmosfeer. Onderweg omhoog koelt de lucht af, waardoor hij het vocht loslaat als regen.

Dat is de oorzaak dat de tropen zulke hevige regenbuien kennen. Op circa 30 graden noorder- en zuiderbreedte daalt de lucht vanaf 10 kilometer hoogte neer en warmt hij weer op, doordat de druk dichter bij het aardoppervlak groter is.

De droge, warme lucht leidt tot minder wolken en daardoor tot minder neerslag. Om die reden ligt het grootste deel van het woestijngebied op aarde, en de warmste gebieden, in de twee zones op ongeveer 30 graden van de evenaar. Ze worden ook wel subtropische hogedrukgebieden genoemd.

Luchtcirculatie is ingedeeld in grote cellen

undefined

Luftens cirkulation er inddelt i tre forskellige atmosfæriske celler, der hver især påvirker vejret.

Aan weerszijden van de evenaar bevinden zich drie zogeheten atmosferische cellen. Vanaf de evenaar naar de polen zijn dat de Hadley-, de Ferrel- en de polaire cellen. De cellen hebben elk een eigen dominant windpatroon en zijn afgescheiden van gebieden waar de lucht stijgt of daalt.