Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Coronavirus: weerbericht minder betrouwbaar door vliegverbod

Vanwege het coronavirus hebben vrijwel alle landen in de wereld het luchtverkeer stilgelegd – vliegtuigen staan daarom aan de grond. En dat krijgt nu gevolgen – voor meteorologen.

Shutterstock

Het dagelijkse vliegverkeer is binnen een maand met ongeveer 100.000 vluchten afgenomen – van 176.892 op 3 maart naar 72.785 op 3 april, volgens de website Flightradar24.

Het vliegverbod dat werd ingevoerd om de verspreiding van het coronavirus te beperken heeft niet alleen geleid tot geannuleerde vluchten, maar ook tot een drastische daling van de weerobservaties, bijvoorbeeld van temperatuur, luchtvochtigheid, druk, en windsnelheid en -richting, die lijnvluchten gewoonlijk in de lucht uitvoeren.

Vliegverkeer aanzienlijk afgenomen

Deze grafiek laat de daling in het aantal vluchten zien – en dus ook dat meteorologen steeds minder observaties binnenkrijgen.

© Flightradar24

Het European Centre for Medium-Range Weather Forecasting (ECMWF), dat zich specialiseert in weermodellen van over de hele wereld, merkt nu al dat het aantal observaties in Europa met 65% is afgenomen, en wereldwijd met 42%. En die daling zal volgens het ECMWF gevolgen krijgen voor de weersverwachtingen.

Gigantische datasets schetsen weersverwachting

Een weersverwachting is gebaseerd op enorme hoeveelheden gegevens die worden ingevoerd in computermodellen, die vervolgens een indicatie geven van de huidige weersituatie.

Met algoritmes op basis van thermodynamica, vloeistofdynamica en verzamelde gegevens over jarenlange meteorologische ontwikkelingen kunnen we een wind-, temperatuur- en neerslagverwachting voor de toekomst opstellen.

Radars en thermometers op het vasteland en op zee voeren metingen uit, terwijl satellieten belangrijke observaties doen van de oppervlaktetemperatuur en wolkenformaties die een totaaloverzicht geven van het weer op aarde.

De afbeelding links toont het vliegverkeer boven Europa op 2 maart. Rechts het vliegverkeer op 23 maart. De kleuren geven de hoogte van de toestellen aan: rood is laag en blauw is hoog.

© ECMWF/EUMETNET

De metingen van vliegtuigen zijn heel belangrijk voor onze prognoses, omdat de wind- en weersomstandigheden op 10-12 kilometer hoogte ons veel meer informatie geven over de feitelijke weersomstandigheden dan satellieten. Tegelijkertijd kunnen de observaties vergeleken worden met de toestand op de grond vóór het opstijgen.

Op basis van dit soort hoogteobservaties krijgen meteorologen bijvoorbeeld inzicht in de polaire straalstroom – een zeer sterke wind op 7-12 kilometer hoogte – die de richting, kracht en locatie van stormen op het noordelijk halfrond bepaalt.

Dit is het effect op weersverwachtingen

Zonder de meetgegevens van vliegtuigen worden de verwachtingen van meteorologen minder betrouwbaar, zeker hun langeretermijnprognoses.

En helemaal zonder gegevens kunnen de temperatuur- en windverwachtingen in de luchtlaag waar de vliegtuigen zich bevinden wel 15% afwijken af van de realiteit, zo blijkt uit experimenten van het ECMWF. Het verschil op aarde is minder groot, met een afwijking van drie procent. Maar als het vliegverbod van kracht blijft, verwachten klimaatonderzoekers dat dit ook gevolgen zal hebben voor de weersverwachtingen in onze luchtlaag.

Een deel van de observaties van vliegtuigen kan worden overgenomen door zogenoemde radiosondes, die met ballonnen de lucht in gaan. Onlangs zijn we ook begonnen om de windsituatie met satellieten in de gaten te houden, om het tekort aan observaties zo goed mogelijk op te kunnen vangen.

Lees ook:

Orkaan
Orkaan

Orkanen worden zwaarder door klimaatveranderingen

4 minuten
Auto bliksem
Bliksem

Is het veilig om bij bliksem in een auto te zitten?

2 minuten
El Niño
Weer

Wetenschappers slaan alarm over La Niña

5 minuten

Log in

Ongeldig e-mailadres
Wachtwoord vereist
Toon Verberg

Al abonnee? Heb je al een abonnement op ons tijdschrift? Klik hier

Nieuwe gebruiker? Krijg nu toegang!

Reset wachtwoord

Geef je mailadres op, dan krijg je een e-mail met aanwijzingen voor het resetten van je wachtwoord.
Ongeldig e-mailadres

Voer je wachtwoord in

We hebben een mail met een wachtwoord gestuurd naar

Nieuw wachtwoord

Enter a password with at least 6 characters.

Wachtwoord vereist
Toon Verberg