Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Onderzoekers zijn bang dat een van de vele vulkanen onder Antarctica uitbarst, met alle gevolgen van dien.

Natuur - Vulkanen

91 vulkanen gevonden onder Antarctica

Dit aantal komt nog bij de 47 bekende vulkanen. Bij een uitbarsting zal er meer ijs smelten in de streek, die al onder druk staat van klimaatveranderingen.

Het smeltende poolijs is een van de meest zichtbare tekenen van de opwarming van de aarde. En nu hebben onderzoekers ontdekt dat er onder het ijs vulkanensmeulen, waardoor het ijs nog sneller kan gaan smelten.

Wetenschappers van Edinburgh University hebben alles bij elkaar 91 nieuwe vulkanen ontdekt onder het ijs langs de kust in het westen van Antarctica.

Eerder waren er al 47 vulkanen aangetroffen in het gebied, maar met de nieuwe vondst zijn er dus 138 vulkanen geïdentificeerd op een traject van 3500 km. De vulkanen variëren in hoogte van 100 tot 3850 meter en gaan schuil onder een laag ijs tot 4 kilometer dik.

Angst voor stijgende waterstand

De wetenschappers verwachten dat er nog meer vulkanen onder het ijs verborgen liggen, zelfs zo veel dat de Zuidpool wellicht het gebied is met de hoogste vulkaandichtheid op aarde. De belangrijkste vraag dringt zich daardoor nog meer op: hoeveel zijn er actief?

Als een vulkaan onder het ijs uitbarst, wordt de ijskap op het westen van Antarctica mogelijk nog instabieler. Het ijs kan sneller gaan smelten en het water nog meer laten stijgen, wat toch al een wereldwijd probleem is.

Mogelijke start van een neerwaartse spiraal

De wetenschappers wijzen er ook op dat de meeste vulkaanuitbarstingen vandaag de dag te zien zijn in gebieden die ooit onder het ijs hebben gelegen, zoals in IJsland en Alaska.

Wanneer het ijs dunner wordt, vermindert de druk op de vulkanen en neemt hun activiteit toe. Daardoor zal er meer ijs smelten, wat in het ergste geval tot een neerwaartse spiraal leidt.