Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Planten worden gevaccineerd

Duitse onderzoekers hebben een methode ontwikkeld om planten te vaccineren en zo hun natuurlijke afweer te versterken. In een proef met tabaksplanten kon 90 procent van de ingeënte planten het virus bestrijden.

Planten worden net als dieren en mensen vaak aangevallen door virussen, en dat kan de opbrengst van de landbouw danig reduceren.

Een onderzoeksteam van de universiteit MLU in Duitsland heeft echter een methode ontwikkeld om planten te vaccineren, waardoor hun natuurlijke afweer tegen virussen versterkt wordt.

Die afweer bestaat uit enzymen die als een soort schaartjes de RNA-moleculen van een virus in kleine stukjes knippen.

Die worden vervolgens aan bepaalde eiwitten gekoppeld, waarmee ze het aanvallende virus kunnen identificeren en maatregelen kunnen nemen.

VACCINS versterken het immuunsysteem, waardoor het een binnendringende microbe beter kan identificeren en bestrijden.

Tabaksplanten leveren veelbelovende resultaten op

Helaas is de strategie van de plant niet altijd effectief, want lang niet alle stukjes RNA werken even goed. Sterker nog, van vele duizenden stukjes geven er slechts een paar het gewenste effect.

In het laboratorium bootsten de wetenschappers een aanval van een virus op plantencellen na, en ze ontdekten welke RNA-fragmenten het best werken.

Daarna vaccineerden ze er tabaksplanten mee door ze op de bladeren te spuiten. Toen de planten later door het virus werden aangevallen, kwam 90 procent erbovenop.

Met een nieuwe methode kunnen doelgerichte vaccins tegen plantenvirussen gemaakt worden. Die hoeven alleen op de bladeren gespoten te worden.