Tobacco plants
Natuur - Planten

Waarom produceert de tabaksplant eigenlijk nicotine?

Nicotine is sterk verslavend – gaat dat niet ten koste van de tabaksplant zelf?

Nicotine stimuleert inderdaad de hersenen van zoogdieren, en is een van de voornaamste oorzaken van de verslavende werking van roken. Maar alleen in kleine hoeveelheden.

De tabaksplant is zelf ook van zijn nicotine afhankelijk; hij verdedigt zich ermee tegen plantenetende insecten. De stof nicotine is een alkaloïde, een organische stof die stikstof bevat en die bij mensen en dieren als een sterk zenuwgif werkt.

Andere giftige alkaloïden zijn morfine en strychnine. Vroeger werd nicotine dan ook gebruikt om plantenetende insecten te verdelgen, en nu gebruikt men daarvoor imidacloprid en andere nicotinederivaten.

Overigens komen nicotinealkaloïden niet alleen voor in de tabaksplant, maar ook in mindere mate in planten die tot de nachtschadefamilie behoren, zoals tomaten, aardappelen en aubergine. En ze komen daarnaast ook voor in de bladeren van de cocaplant.

De tabaksplant overleeft niet uitsluitend dankzij de nicotine. In tegenstelling tot veel andere planten bloeit deze plant in de avond en nacht, en hij trekt met zijn sterke geur nachtvlinders aan die hem helpen om zich voort te planten en te overleven.

Nicotine wordt in de wortels van de plant aangemaakt en hoopt zich op in de bladeren. In gedroogde tabaksbladeren zit drie procent nicotine.