Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kamerplanten zuiveren binnenklimaat

Nu is de gewone tuin- en kamerplant klimop zo gemanipuleerd dat hij kankerverwekkende gifstoffen als chloroform en benzeen uit je huis kan verwijderen.

Planten die genetisch gemanipuleerd zijn kunnen carcinogene stoffen uit de lucht halen.

Onderzoekers van de University of Washington in de VS hebben de tuin- en kamerplant drakenklimop zo gemodificeerd dat hij microscopische deeltjes chloroform en benzeen opneemt die door gewone luchtfilters heen glippen.

Chloroform komt vooral voor in gebieden waar chloor wordt toegevoegd aan het drinkwater. Het risico op benzeen is het grootst in huizen met een aangebouwde garage, vanwege de dampen uit de auto of de grasmaaier.

Kruising tussen plant en zoogdier

De gemodificeerde plant is eigenlijk een kruising tussen een klimop en een zoogdier. Het extra gen dat de plant heeft gekregen, is een synthetische imitatie van een gen dat alle zoogdieren hebben, inclusief de mens.

Bij ons is het actief in de lever, waar het zorgt voor de productie van een eiwit dat benzeen en chloroform afbreekt tot onschadelijke stoffen. Het gen beschermt ons echter niet tegen de gifstoffen als we die inademen.

In het laboratorium werd de hybride plant in een luchtdichte glazen buis geplaatst en blootgesteld aan de twee gifstoffen.

Onderzoekers hebben de plant drakenklimop zo gemanipuleerd dat hij chloroform en benzeen afbreekt tot onschadelijke stoffen, die hij gebruikt om te groeien.