Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Groene knolamaniet – giftige paddenstoel

Wat is de giftigste paddenstoel?

De groene en de kleverige knolamaniet zijn de twee gevaarlijkste paddenstoelen die uit de bosgrond tevoorschijn kunnen schieten. Bekijk hier ons overzicht van de giftigste paddenstoelen.

Je vindt de paddenstoelen het hele jaar door, maar vooral van augustus tot oktober wemelt het ervan in het bos – vooral in warme, regenachtige nazomers.

Door de warmte produceren bomen veel suikers, die worden opgenomen door het enorme ondergrondse celnetwerk van de paddenstoelen, het mycelium. Regent het flink na een warme periode, dan worden de vruchtlichamen van de paddenstoelen actief en schieten ze massaal uit de grond om hun sporen te kunnen verspreiden.

Veel paddenstoelen zijn eetbaar, zoals gewoon eekhoorntjesbrood, de gele stekelzwam en de cantharel. Maar andere zijn dodelijk, zoals de groene knolamaniet, onze giftigste paddenstoel.

De groene knolamaniet lijkt bedrieglijk veel op de eetbare Tropische beurszwam uit Zuidoost-Azië. Dat kan fatale gevolgen hebben, want de groene knolamaniet is heel schadelijk voor de lever. Dit is onze top 5 van giftige paddenstoelen:

5. Voorjaarskluifzwam

Gyromitra esculenta

Giftig: Een verse, rauwe voorjaarskluifzwam is zeer giftig, doordat de gifstof gyromitrine in de maag wordt gesplitst tot methylhydrazine – dat ook als raketbrandstof wordt gebruikt. Als je de paddenstoel een paar maanden droogt of lang kookt, neemt de giftigheid echter af.

Giftig svamp - almindelige stenmorkel

4. Fraaie gifgordijnzwam

Cortinarius rubellus

Zeer giftig: Kan ernstige schade aan de nieren veroorzaken. Het duurt vaak een paar dagen voordat de symptomen zichtbaar worden, en dan zijn de nieren al aangetast. In ernstige gevallen is een niertransplantatie noodzakelijk.

Giftig svamp - puklet giftslørhat

Zo slecht kan het aflopen: dialyse

Eind augustus belandden twee Denen in het ziekenhuis met tekenen van vergiftiging en een verminderde nierfunctie. Een week tevoren waren de twee paddenstoelen gaan plukken, die ze in een stoofpot hadden verwerkt en opgegeten.

Beide patiënten worden nu gedialyseerd en hebben misschien nieuwe nieren nodig.

De mannen hebben waarschijnlijk een giftige gordijnzwam (Cortinarius orellanus) gegeten, niet te verwarren met de fraaie gifgordijnzwam. De paddenstoel bevat het gif orellanine, dat de zogeheten tubuluscellen in het microscopisch kleine buizenstelsel in de nieren verwoest. Die cellen zijn nodig om het lichaam te zuiveren van afvalstoffen en de verrijkende voedingsstoffen uit het bloed te kunnen vasthouden.

De dialysebehandeling moet nu het bloed van de twee mannen zuiveren, terwijl hun nieren herstellen. De artsen kunnen echter nog niet uitsluiten dat de twee eindigen als chronische dialysepatiënten, of zelfs nieuwe nieren nodig hebben.

3. Bundelmosklokje

Galerina marginata

Zeer giftig: Bevat amatoxines en kan als je er veel van eet tot nierfalen leiden. Groeit vaak op stronken van naaldbomen, in kleine groepjes of alleen.

Giftig svamp - randbæltet hjelmhat