Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Plastic heeft zijn weg gevonden naar onbewoonde gebieden op de Noordpool, en wetenschappers maken zich zorgen om het dierenleven.

Natuur - Milieu

Plastic op de Noordpool laat zien hoe ver vervuiling zich verspreidt

Wetenschappers hebben nog nooit zo veel vervuiling op de Noordpool gezien. Smeltend ijs laat de vervuiling verder oprukken naar het noorden, en dat kan grote gevolgen hebben voor het planten- en dierenleven.

Plastic is overal: in oceanen, in de lucht in grote steden en in ons drinkwater. En nu duikt het ook nog op plekken op waar helemaal geen mensen komen, namelijk in uiterst geïsoleerde gebieden op de Noordpool.

Die trieste ontdekking deden Britse onderzoekers, die grote stukken plastic en polystyreen (in schuimvorm beter bekend als piepschuim) zagen drijven in een meer.

Nooit eerder zo veel afval

De onderzoekers stonden versteld van de vondst van plastic, omdat het gebied al tientallen jaren ontoegankelijk is.

‘In de 25 jaar dat ik onderzoek doe in het noordpoolgebied, heb ik nog nooit zulke grote en zichtbare stukken afval gezien. Er lagen gewoon blokken polystyreen op het ijs,’ zegt expeditielid Pen Hadow in The Guardian.

Veel rivieren die uitmonden in de Noordelijke IJszee, zijn vervuild. Maar tot nog toe werd het noordpoolgebied beschermd door het ijs.

Bezorgdheid om planten- en dierenleven

De onderzoekers vrezen dat naarmate het ijs smelt nog meer afval zijn weg zal vinden naar de Noordpool.

Plastic afval veroorzaakt nu al problemen voor dieren over de hele wereld, zowel in zee als op het land. De onderzoekers zijn bang dat op de Noordpool hetzelfde zal gebeuren.

Per jaar komt er tot 12 miljoen ton plastic afval in zee terecht, en volgens wetenschappers heeft dit gevolgen voor zo’n 60 procent van de vogels, zeezoogdieren, schildpadden en vissen die in en rond het water leven.

Ook op het land zijn talloze voorbeelden te vinden van de effecten van plastic op het dierenleven. Hier zie je een kudde wilde olifanten op een stortplaats in Sri Lanka.

Plastic in je drinkwater

Vorige maand werd bekend dat drinkwater overal ter wereld plastic bevat. Onderzoekers van de University of Minnasota, School of Public Health, VS, analyseerden het drinkwater op 159 plekken over de hele wereld.

83 procent van de monsters bevatte microplastic.