Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Insecticide treft zenuwen.

Hoe werkt insecticide?

Met allerlei chemicaliën roeien we ongewenste insecten uit, maar worden de stoffen op natuurlijke wijze afgebroken of schaden ze de dieren in de voedselketen?

Insecticiden vallen onder de pesticiden, die insecten effectief doden.

Sommige pesticiden doden het insect door contact met een besproeid oppervlak of piepkleine druppeltjes in de lucht, en andere gifstoffen worden opgenomen door de planten die de insecten eten.

Insecticiden zijn organisch, dat wil zeggen koolstofhoudend, of anorganisch. Zo is nicotine een organische stof die in de natuur wordt geproduceerd door planten, maar die ook chemisch kan worden gemaakt en als insecticide kan dienen.

Insecticide roostert de zenuwbanen

Sommige pesticiden werken als zenuwgif, zoals DDT, waardoor de zenuwen van het insect doorbranden.

Door de neonicotinoïden in de nicotine verliest het insect de controle over zijn spieren en sterft het.

Oude gifstoffen gaan eruit

Anorganische gifstoffen zijn gebaseerd op andere stoffen als kwik, arseen of koper. Dit geldt voor veel oude insecticiden die werden gebruikt in de eerste helft van de 20e eeuw. Nu zijn anorganische pesticiden grotendeels vervangen door biologische.

Een van de vroegste en meest werkzame organische insecticiden is dichloordifenyltrichloorethaan of DDT, dat werkt als een zenuwgif, vergelijkbaar met het chemische wapen sarin.

Insecticide wordt over een veld verspreid.