Hoe duur kan de benzine worden?

De prijs van benzine doet op dit moment flink pijn aan de portemonnee. Maar bereikt de prijs op een bepaald moment een maximum?

De prijs van benzine doet op dit moment flink pijn aan de portemonnee. Maar bereikt de prijs op een bepaald moment een maximum?

Shutterstock

In een vrije markt wordt de benzineprijs in wezen bepaald door de verhouding tussen vraag en aanbod van ruwe olie, dus hoeveel olie er verkrijgbaar is op de markt en hoeveel de klanten nodig hebben.

De econoom Adam Smith stelde in 1776 dat deze twee factoren op een perfecte markt in balans zijn. Als het aanbod de vraag niet kan bijbenen, stijgt de prijs.

Onderzoekers hebben statistische modellen proberen op te stellen om de prijs van ruwe olie te voorspellen, maar de weerbarstige werkelijkheid schopt die nogal eens in de war.

Zo ontstonden de oliecrises van de jaren 1970 en 1980 door problemen met het aanbod, terwijl de stijgende olieprijs van 2003 vooral veroorzaakt werd door een grotere vraag naar ruwe olie in landen met een sterk groeiende economie, zoals China.

De wereldwijde oliemarkt is dus niet perfect, maar wordt in hoge mate beïnvloed door lastig te voorspellen factoren.

Ook aan de maximumprijs van benzine en diesel liggen meerdere factoren ten grondslag. Als een overheid niet rechtstreeks ingrijpt, kan de prijs een maximum bereiken via demand destruction.

Dit is het verschijnsel dat de vraagt keldert omdat de consumenten de prijs niet meer kunnen opbrengen en op zoek gaan naar alternatieven, zoals openbaar vervoer of elektrische auto’s.

Op Wall Street wordt wel gezegd dat hoge prijzen helpen tegen hoge prijzen: als een artikel te duur wordt, kopen mensen het niet meer, waardoor de vraag daalt, en daarmee de prijs.