Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Binnenste van de aarde blaast Atlantische Oceaan op

De Atlantische Oceaan wordt elk jaar vier centimeter breder, maar tot nog toe wist niemand waarom. Nu hebben geologen de verklaring gevonden – op een diepte van 660 kilometer.

Een schip dat helemaal stil in het midden van de Atlantische Oceaan ligt, moet steeds verder varen om de kust te bereiken. Dat komt omdat de Atlantische Oceaan steeds breder wordt. Elk jaar groeit hij met 4 centimeter, maar tot nog toe wisten geologen niet waarom.

Nu is er echter meer bekend dankzij wetenschappers van de University of Southampton in Groot-Brittannië.

Met behulp van 39 seismografen op de zeebodem hebben geologen de oorsprong van de Mid-Atlantische Rug gevonden.

© University of Southampton

Wetenschappers plaatsten 39 seismografen op de zeebodem rondom de Mid-Atlantische Rug, de breuklijn tussen de tektonische platen van Noord- en Zuid-Amerika aan de ene kant, en de Afrikaanse en Euraziatische platen aan de andere kant.

Verklaring ging verrassend diep

Wetenschappers dachten al dat magmastromen vanuit de buitenste aardmantel tegen de aardkorst duwden en er zo voor zorgden dat de platen uiteen werden geduwd.

Seismografen brachten het materiaal in de mantel in kaart door kleine schokken van aardbevingen op andere plekken te meten.

Deze schokken planten zich dwars door de aarde voort en worden beïnvloed door de materialen die ze onderweg tegenkomen. Zo kunnen seismografen een soort dwarsdoorsnede van de aarde tekenen, waarop te zien is hoe het magma zich in de buiten- en binnenmantel beweegt.