Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Bacteriën gedijen in zeer vijandige milieus

Op aarde zijn extreme milieus te vinden waar zelfs de taaiste en best uitgeruste avonturiers het loodje zouden leggen. Maar de bikkels onder de organismen, bacteriën, draaien hun hand niet om voor intense straling, een tekort aan zuurstof of bijtend zuur.

Marianentrog

De bodem van de Marianentrog, de diepste plek op aarde, ligt 11 kilometer onder de zeespiegel. De druk per cm2 komt overeen met een volwassen olifant die met zijn hele gewicht op je duim staat.

Er komt geen zonlicht op de bodem en de temperatuur ligt rond de 1 °C, maar toch leven er verschillende micro-organismen in de trog. Een team onderzoekers heeft zelfs aanwijzingen gevonden dat er hier meer bacteriële activiteit voorkomt dan op minder diepe plekken.

Dat komt vermoedelijk omdat organisch materiaal van dode dieren naar beneden zakt en zich ophoopt op de bodem van de trechtervormige trog. Daar kunnen de bacteriën van eten.

Mponeng-mijn