Bacteriën gedijen in zeer vijandige milieus

Een verpletterende druk, geen voedsel in de wijde omgeving en zuur dat de huid van een mens zou wegvreten. De aarde kent veel milieus die vijandig zijn voor leven. Toch hebben bacteriën zich eraan aangepast door te leren overleven op radioactieve straling en ijle lucht.

Marianentrog

De bodem van de Marianentrog, de diepste plek op aarde, ligt 11 kilometer onder de zeespiegel. De druk per cm2 komt overeen met een volwassen olifant die met zijn hele gewicht op je duim staat.

Er komt geen zonlicht op de bodem en de temperatuur ligt rond de 1 °C, maar toch leven er verschillende micro-organismen in de trog. Een team onderzoekers heeft zelfs aanwijzingen gevonden dat er hier meer bacteriële activiteit voorkomt dan op minder diepe plekken.

Dat komt vermoedelijk omdat organisch materiaal van dode dieren naar beneden zakt en zich ophoopt op de bodem van de trechtervormige trog. Daar kunnen de bacteriën van eten.

Mponeng-mijn