knuffel, studie, goed

Wetenschappers vinden het recept van de perfecte knuffel

Uit onderzoek blijkt dat met name één ding essentieel is.

Shutterstock

Een goede knuffel duurt 5 à 10 seconden, en knuffelen met gekruiste armen is het fijnst. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.

De afgelopen jaren hebben de meeste mensen minder kunnen knuffelen dan anders, en misschien voel je je een beetje onwennig als je een dierbare moet omhelzen.

Gelukkig zijn onderzoekers van de University of London wetenschappelijk te werk gegaan om het geheim te achterhalen van de knuffel waar beide partijen optimaal van genieten.

Het onderzoek is gebaseerd op twee experimenten, met dezelfde uitkomst: het is vooral belangrijk dat een knuffel lang genoeg duurt.

Het ene experiment vond plaats in een laboratorium. 48 vrouwen tussen de 18 en 43 jaar werd gevraagd een van de vrouwelijke onderzoekers te omhelzen.

Alle vrijwilligers waren geblinddoekt, en de armpositie van de knuffels verschilde: met gekruiste armen, waarbij de ene arm over de schouder van de partner gaat en de andere eronderdoor, of nek-middel, waarbij de ene partij het middel omarmt en de andere partij de nek.

Bij het andere experiment vroegen de onderzoekers vrienden of stelletjes die ze op de universiteit tegenkwamen om elkaar een knuffel te geven. Soms waren het mensen van hetzelfde geslacht, soms niet.

knuffel, studie, onderzoek

Links: Gekruiste armen. Rechts: Nek-middel.