Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

nb_u14 Orgasm
Mens - Seks

Daarom faken vrouwen een orgasme

In een groot nieuw seksonderzoek geeft wel 67 procent van de vrouwen toe wel eens een orgasme te faken om een einde te maken aan de vrijpartij. En dat heeft een biologische oorzaak, zo laat het onderzoek zien.

Terwijl 95 procent van de mannen de vrijpartij bevredigd afsluit, bekent wel 67 procent van de vrouwen in een nieuw onderzoek dat ze tijdens de seks vaak hun acteertalent inzetten.

De enquête onder 2300 vrouwen werd uitgevoerd in opdracht van het blad Cosmopolitan. De uitkomst wordt ondersteund door eerder onderzoek, waaruit ook bleek dat de vrouwen niet faken om hun partner een hak te zetten.

'Slechts 20 à 30 procent van de vrouwen kan door geslachtsgemeenschap een orgasme krijgen,' verklaart klinisch psycholoog en sekstherapeut Janet Hall tegen de krant The Mirror.

Orgasme faken om rust te hebben

In het nieuwe onderzoek verklaren de vrouwen dat ze een orgasme faken om zo snel mogelijk van het vrijen af te zijn of om de gevoelens van hun partner te sparen.

Waarom een orgasme door penetratie slechts weinigen gegeven is, vragen biologen zich al jaren af.

In 2008 ontdekten Italiaanse wetenschappers een samenhang tussen de dikte van de vaginawand en het vaginale orgasme.

Met behulp van ultrageluid constateerden de onderzoekers dat de vaginawand van vrouwen die wel een vaginaal orgasme konden krijgen circa 20 procent dikker was dan die van vrouwen die geen orgasme bereikten.

Clitoris is bepalend voor orgasme

De onderzoekers vermoeden dat de penis bij penetratie via de vaginawand de clitoris stimuleert en dat het effect het grootst is bij een dikke vaginawand.

35 procent van de vrouwen in het onderzoek van de Cosmopolitan antwoordde ook dat hun partner hen niet op de juiste manier stimuleerde. Janet Hall moedigt vrouwen daarom aan om met hun partner over seks te praten in plaats van een orgasme te faken.