Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mannelijk libido wordt gestuurd door oestrogeen in hersenen

Uit proeven met muizen blijkt dat het mannelijk libido afhangt van de omzetting van geslachtshormoon in de hersenen.

Het mannelijk libido draait niet alleen om testikels en testosteron. Nieuw onderzoek wijst uit dat de omzetting van geslachtshormoon in de hersenen even belangrijk is.

Onderzoekers van de Northwestern University in de VS onderzochten met muizenproeven wat het gen Cyp19a1 doet voor het libido.

Dit gen is actief in de testikels en in de hypothalamus en de amygdala. Het codeert voor het enzym aromatase, dat testosteron kan omzetten in oestrogeen.

In de hersencentra hypothalamus (rood) en amygdala (oranje) zet het enzym aromatase (1) testosteron (2) om in oestrogeen (3).

De onderzoekers gebruikten twee soorten genetisch gemodificeerde muizen. Bij de ene soort ontbrak het gen in de testikels en de hersenen, waardoor het geen aromatase kon aanmaken. De andere soort miste het gen alleen in de hersenen.

De muizen werden in kooien gezet vol met vrouwtjes die ovuleerden.

Zoals verwacht hadden de mannetjes zonder aromatase geen interesse voor de vrouwtjes. De andere mannetjes wilden wel graag paren, maar waren slechts half zo gretig als de controlemuizen, die aromatase in de testikels en de hersenen hadden.

Hersenen reguleren libido

De conclusie is dat aromatase in de hersenen net zo’n grote rol speelt als in de testikels. Daarmee is voor het eerst bewezen dat de omzetting van testosteron in oestrogeen in de hersenen het mannelijk libido reguleert

Proefmuizen zonder aromatase in de hersenen zijn seksueel minder actief en paren slechts half zo vaak als gewone muizen.

De ontdekking opent mogelijkheden voor nieuwe, meer doelgerichte behandelingen voor mannen met een te laag of te hoog libido.

Een behandeling die zich alleen richt op het aromataseniveau in de hersenen kan de patiënt bijwerkingen elders in het lichaam besparen.