Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

De genen van astronaut Scott Kelly waren veranderd na zijn verblijf in de ruimte. Wetenschappers onderzochten zijn tweelingbroer Mark om de verschillen in kaart te brengen.

© Shutterstock & NASA
Mens

Ruimtereis verandert je genen

NASA heeft de helft van een tweeling de ruimte ingestuurd, terwijl de andere helft op aarde bleef. De genen van de broer die in de ruimte was geweest, bleken totaal veranderd.

Als je met de huidige stand van de techniek naar Mars vliegt, ben je ruim een half jaar onderweg.

Omdat het de bedoeling is om binnen afzienbare tijd mensen naar de rode planeet te sturen, moeten we goed onderzoeken wat het vacuüm van de ruimte met het menselijk lichaam doet als we er langere tijd verblijven.

In maart 2015 stuurde NASA de astronaut Scott Kelly naar het internationale ruimtestation ISS voor een verblijf van 340 dagen, terwijl zijn tweelingbroer Mark op aarde bleef.

Beide broers werden gedurende die tijd voortdurend onderzocht in de hoop dat zou blijken wat het verblijf op het ISS met Scott Kelly deed.

Nu druppelen de eerste resultaten van het tweelingenonderzoek binnen, en het verblijf op het ruimtestation blijkt de genen van Scott Kelly veranderd te hebben.

Genetici van NASA registreerden een explosieve toename van de zogeheten DNA-methylering vanaf het moment dat Scott Kelly in de ruimte was. DNA-methylering is een proces waarbij verschillende genen in een DNA-streng in- en uitgeschakeld worden.

In de loop van de 340 dagen namen de genetici duizenden kleine veranderingen in het DNA van Scott Kelly waar, die niet voorkwamen bij zijn tweelingbroer op aarde.

De veranderingen bleven nog een tijdje in stand nadat de astronaut op aarde was teruggekeerd, maar de genen namen snel hun oorspronkelijke positie weer in.

De genetici hopen dat ze met deze nieuwe kennis astronauten beter kunnen voorbereiden op een lang verblijf in de ruimte en dat ze eventuele gezondheidsproblemen kunnen voorkomen door er nu al behandelingen voor te ontwikkelen.