De foto’s van lege supermarktschappen en winkelkarretjes die uitpuilden van het toiletpapier gingen de wereld rond. Terwijl het ene deel van de bevolking in de rij bij de kassa stond, stak de andere helft de draak met de hamsteraars.
Met een nieuwe enquête is in kaart gebracht welke bevolkingsgroepen het meest geneigd zijn om extra basisartikelen in te slaan tijdens een crisissituatie.
Hamsteraars zijn behoedzaam en gevoelig
Het onderzoek werd uitgevoerd door antropologen van een Max Planck-instituut in Duitsland onder burgers van 35 landen die via sociale media werden geselecteerd.
Deze 1029 mensen vulden het HEXACO-model in, een persoonlijkheidstest die mensen in zes gedragsgroepen indeelt. Ook gaven ze gegevens op over leeftijd, geslacht, het ervaren dreigingsniveau van het coronavirus en de hoeveelheid toiletpapier die ze sinds het begin van de uitbraak hadden ingeslagen.
De conclusies waren helder: Mensen die het bangst zijn van het virus, kopen het meeste toiletpapier. Ouderen kopen meer toiletpapier dan jongeren. En Amerikanen hamsteren meer dan Europeanen.