Perfectionisten en ouderen hamsteren toiletpapier

Antropologen testten het karakter van 1000 mensen en hun aankoop van toiletpapier. Uit het onderzoek blijkt dat perfectionisten, pensionado’s en Amerikanen tijdens de coronapandemie het meeste toiletpapier hebben gehamsterd.

Antropologen testten het karakter van 1000 mensen en hun aankoop van toiletpapier. Uit het onderzoek blijkt dat perfectionisten, pensionado’s en Amerikanen tijdens de coronapandemie het meeste toiletpapier hebben gehamsterd.

Shutterstock

De foto’s van lege supermarktschappen en winkelkarretjes die uitpuilden van het toiletpapier gingen de wereld rond. Terwijl het ene deel van de bevolking in de rij bij de kassa stond, stak de andere helft de draak met de hamsteraars.

Met een nieuwe enquête is in kaart gebracht welke bevolkingsgroepen het meest geneigd zijn om extra basisartikelen in te slaan tijdens een crisissituatie.

Hamsteraars zijn behoedzaam en gevoelig

Het onderzoek werd uitgevoerd door antropologen van een Max Planck-instituut in Duitsland onder burgers van 35 landen die via sociale media werden geselecteerd.

Deze 1029 mensen vulden het HEXACO-model in, een persoonlijkheidstest die mensen in zes gedragsgroepen indeelt. Ook gaven ze gegevens op over leeftijd, geslacht, het ervaren dreigingsniveau van het coronavirus en de hoeveelheid toiletpapier die ze sinds het begin van de uitbraak hadden ingeslagen.

De conclusies waren helder: Mensen die het bangst zijn van het virus, kopen het meeste toiletpapier. Ouderen kopen meer toiletpapier dan jongeren. En Amerikanen hamsteren meer dan Europeanen.

Psychologiemodel deelt mensen in

HEXACO is een model in de psychologie dat mensen test op een groot aantal karaktereigenschappen en ze indeelt in zes zogeheten dimensies: eerlijkheid/nederigheid, emotionaliteit, extraversie, inschikkelijkheid, zorgvuldigheid en openheid.

Het HEXACO-model is genoemd naar de zes persoonlijkheden waarin mensen worden ingedeeld.

© Wikimedia Commons / MissLunaRose12

Vooral mensen die onder ‘zorgvuldigheid’ en ‘emotionaliteit’ of gevoeligheid vallen, hamsterden meer dan andere groepen.

Zorgvuldigheid houdt onder meer verband met perfectionisme en behoedzaamheid. Emotionaliteit houdt verband met onder meer angst en sentimentaliteit.

Kennis kan hamsteren voorkomen

Het doel van het onderzoek was om na te gaan of het klopt dat hamsteraars egoïstisch zijn. De onderzoekers stelden echter vast dat de grootste hamsteraars de mensen waren die het bangst waren voor het virus, of ze in het HEXACO-model in de meest zelfzuchtige categorieën vielen of niet. Angst en gevoeligheid waren dus belangrijker dan egoïsme.

Een tweede doel van het onderzoek was de besluitvormers een tool te geven om toekomstige wereldwijde gezondheidscrises het hoofd te kunnen bieden.

Sommige toiletpapierfabrikanten meldden een verkoopstijging van 700%, ondanks de waarschuwing van de overheden om niets extra’s in te slaan. Nu de overheden weten welke bevolkingsgroepen op grote schaal hamsteren, kunnen ze de bevolking beter geruststellen als er weer een pandemie komt.