Wasabi houdt veroudering tegen
Wasabi

De telomeren – brokjes DNA die met de jaren korter worden – zijn bij mensen die wasabi eten 25 procent langer.

Ontdek het nepnieuws: #2 – Japanse plant houdt veroudering tegen

Een nieuw experiment wijst uit dat we ons leven met zeker 15 jaar kunnen verlengen als we meer wasabi eten.

15 februari 2018

Met gemiddeld 83,7 jaar hebben de Japanners de hoogste levensverwachting. De wetenschapper John Happer van The Las Vegas Medicine Institute in de VS heeft wellicht het geheim ontdekt van dit lange leven.

Na een onderzoek onder negen mensen kwam Happer erachter dat de cellen van de vier mensen die veel wasabi eten, minder tekenen van veroudering vertoonden dan de cellen van de vijf die er weinig van aten.

Plant beschermt ons DNA

De telomeren – brokjes DNA die aan de uiteinden van al onze chromosomen zitten – waren bij de wasabi-eters circa 25 procent langer dan bij de andere proefpersonen.

Onze telomeren worden normaal korter bij elke celdeling, en door dit proces veroudert ons lichaam. Wasabi remt die ontwikkeling en houdt ons daardoor jong.

Pil geeft ons 15 jaar erbij

De opzienbarende resultaten, die onlangs zijn gepubliceerd op Happers website, betekenen volgens de onderzoeker dat we gemiddeld zeker 15 jaar bij ons leven kunnen optellen.

Happer wil nu een pil ontwikkelen die de actieve stof van de wasabiplant in geconcentreerde vorm bevat.